Прошлое глазами будущего через настоящее icon

Прошлое глазами будущего через настоящее


Смотрите также:
Россия – это мчащийся по океану «Титаник»...
Представление о памяти и ее основных видах Гамидова А. П...
225-летию усадьбы Смоленское посвящается усадьба смоленское прошлое и настоящее...
225-летию усадьбы Смоленское посвящается усадьба смоленское прошлое и настоящее...
«Красноярский край: прошлое, настоящее, будущее»...
«Красноярский край: прошлое, настоящее, будущее»...
Англия XIX века в работе т. Карлейля «прошлое и настоящее»...
Сочинение размышление на тему “Я и моя организация через 20 лет”...
Глезеров С. Е. Коломяги и Комендантский аэродром. Прошлое и настоящее...
Положение о конкурсе фотографий «Смотрим друг на друга: Германия глазами россиян и Россия...
Проектов-победителей регионального конкурса "центральная россия: прошлое, настоящее, будущее"...
Фонд «Либеральная миссия» Малое предпринимательство в России: прошлое, настоящее и будущее...



Загрузка...
скачать
Прошлое глазами будущего через настоящее


Прошлое – это базовая составляющая настоящего и будущего в культуре, искусстве, духовных ценностях сменяющих друг друга поколений. Но и настоящее заслуживает не меньшего внимания, как время трансформации культурных традиций и этнического самосознания народа.

Раздел проекта выставки «Прошлое глазами будущего через настоящее», представляемый Мордовским Республиканским музеем изобразительных искусств им. С.Д. Эрьзи, знакомит зрителя с материальной культурой мордвы посредством мордовского национального костюма, который предстает перед нами в лучших живописных работах, дизайнерских разработках и фотоматериалах известных художников Мордовии. Они в своих работах воспевают красоту и многообразие национальной одежды, ее большое смысловое и функциональное значение.

Для просмотра работ на выставке представлена видео-инсталляция «Ожившая картина». Один за другим кадры сменяют друг друга, и перед нами проходит череда образов мордовских женщин и различные варианты мордовского костюма середины XIX – XXвв.

Полотно академика Ивана Кузьмича Макарова (1822 – 1897) «Две молодые мордовки» (1842) интересно не только тем, что является одним из первых изображений мордвы в искусстве, но и тем, что здесь очень точно показан женский эрзянский костюм.

Истинным украшением показа можно назвать яркие, запоминающиеся портреты женщин – мордовок народного художника Мордовской АССР Федота Васильевича Сычкова (1870–1958). Молодость и красоту своих односельчанок, подлинность национального костюма изображает автор на холстах «Школьница – отличница» (1934), «За работой подруги» (1935), «Праздник урожая» (1938), «Учительница – мордовка» (1937), «Эрзянка» (1952). Чувством веселого и полнокровного праздника жизни наполнены эти произведения.

Портретный ряд народного художника России и Мордовии В.Д. Илюхина (1923 – 2007) «Девушка – доярка» (1955), «Мокшанка в оранжевом платье» (1970), «Портрет передовой телятницы из колхоза Красный Октябрь Н.А. Косолаповой» (1973), «Портрет доярки Е.А. Криворотовой» (1976), «Портрет молодой доярки Ани Пиксиной» (1973), а также народного художника Мордовии М.С. Шанина «Мордовка» (1958), «Портрет Пелагеи» (1989) – это гимн простым труженицам села. Работы показывают глубокую, незыблемую силу духа мордовской женщины. Спокойная монументальность, сдержанность позы, крепкая пластика натруженных рук в сочетании с ярким, активным цветом национального костюма как нельзя более точно создают облик современной мордвской женщины. В картине «Новая песня. Участники Кочетовского народного хора» (1982) В.Д. Илюхина показано противопоставление традиционной одежды и современных сценических костюмов.

Неподдельным восхищением и гордостью перед искусством народных мастериц наполнено полотно «Мордовские вышивальщицы. Приданое» (1972) заслуженного художника России И.И. Сидельникова. Традиционные виды мордовского народного искусства, сохраняемые и передаваемые женщиной, легли в основу этого тематического полотна: четкие линии геометрического орнамента мордовской вышивки, красота и многообразие национального костюма, богатство и блеск нагрудных украшений.

Наивной чистотой, скромностью, подкупают нас мордовочки заслуженного работника культуры РСФСР П.Ф. Рябова (1910 – 2001). «Учительница – мокшанка» (1956), «Мокшанка с ребенком» (1967) - в этих работах теплый тон основного фона выгодно оттеняет центральные фигуры, одетые в яркие мокшанские костюмы.

Взгляд художника на красоту может быть различен. В работе заслуженного художника Российской Федерации В.А. Беднова «Мордовская ярмарка» (1966) он мягок и лиричен. Из шумной, многоликой ярмарочной толпы локальным цветовым пятном автор выделяет молодую мокшанку, ее глаза излучают теплоту и нежность к своему маленькому сыну.

Противоположны произведениям В.А. Беднову работы художников «сурового стиля» А.А. Мисюры (1932 – 1979) «Колхозницы – мокшанки» (1966) и А.А. Жидкова «Завтрак» (1966), «Весна» (1971). Внешняя привлекательность героинь отходит на второй план и без прикрас утверждается могучая сила жизни и красота труда, которая придала женщине общественную значимость, но не лишила ее искренности в проявлении материнских чувств.

Тема природы и органичного существования в ней человека прослеживается в творчестве заслуженного деятеля искусств Республики Мордовия В.И. Петряшова. «Деревня» (1972), «Сельские будни» (1984) – эти картины погружают зрителя в обыденную жизнь мокшанского села и его обитателей, где до сих пор сохранилась традиция ношения народного костюма, его современных модификаций.

К образу мордовской женщины в разное время обращались заслуженный деятель искусств МАССР Е.А. Ноздрин (1920 – 1997) «Мордовочка» (1984); А.А. Родионов (1926–1977) «Колхозница» (1963), «Мордовка» (1968); заслуженный деятель искусств МАССР В.Д. Хрымов (1908 – 1958) «Калинин в Мордовии в 1919 г.» (1953), «Девушка - мокшанка у окна» (1953). Эти полотна убедительно демонстрируют интерес мастеров к индивидуальности характера и неповторимости каждой личности.

Глубоко философские рассуждения художника лежат в основе тематического полотна «Пора спелых вишен. Мокшанки» (2004) А.И. Кияйкина. Работа не только завораживает сложностью многофигурной композиции, сочностью красок, необычностью освещения, но и погружает зрителя в раздумья о национальных корнях, о близости человека и природы, о том, что женщина прелестна в юности, очаровательна в молодости, прекрасна в материнстве и мудра в старости. Свое почтительное отношение к матери художник выразил в картине «Портрет матери» (2002).

Живой, многозвучный рассказ о женщине – мордовке в живописных произведениях художников – это особый способ выразить свое отношение к жизни целого народа его самобытной культуре.

Разнообразный фотоматериал, показанный на выставке, иллюстрирует жизнь сел и городов Республики Мордовия на современном этапе: будни сельских жителей, передающих навыки народных ремесел, выступления фольклорных ансамблей на праздниках и фестивалях; тихие улочки с домами старинной архитектуры и последние новостройки; колоритные женщины – мордовки в национальных костюмах и молодежь с современными модными тенденциями в одежде - все это отражено в фотографиях уже XXI века. Богатство и своеобразие мордовского костюма, его пристальное изучение дали мощный толчок к развитию такого направления, как моделирование современного костюма с элементами народной вышивки. В настоящее время в этой области работают несколько известных художников – модельеров Лауреатов Государственной Премии Республики Мордовия: заслуженный деятель искусств РМ Людмила Острась, заслуженный работник культуры РМ Людмила Колчанова-Нарбекова, Галина Лосева. На основе обширного этнического материала авторские коллективы Саранского художественного училища им. Ф.В. Сычкова и Института национальной культуры государственного образовательного учреждения высшего профессионального образования Мордовского государственного университета им. Н.П. Огарева (отделение «Дизайн костюма»), под руководством этих опытных педагогов создают изумительные по красоте и выразительности коллекции одежды, которые стали победителями многих Всероссийских и Международных конкурсов высокой моды.

На данной выставке экспонируются эскизы и костюмы двух коллекций – это курсовые работы, созданные под руководством Л. Колчановой - Нарбековой на отделении «Дизайн костюма»: «Караван истории» и «Мордовские амазонки».

Обращение к далекому прошлому, к эпическим произведениям мордовских авторов, изучение древних знаков и символов позволило воплотить в жизнь коллекцию «Караван истории». Белая ткань – суровая бязь, холст - из которой сшиты костюмы, как белый лист бумаги, «расписана» нитями сутажа текстами из эпического произведения «Масторава», а нагрудные и набедренные украшения изготовлены из компакт-дисков, переливающихся радужным цветом и витиеватыми черными контурами древних письменов. Костюмы этой коллекции смотрятся легко и невесомо.

Попытка показать интерпретацию образа женщин-воинов осуществлена в коллекции «Мордовские амазонки». Героиня этой коллекции - воинственная, гордая женщина, олицетворяющая силы природы и нравственную чистоту. Этот дух подкрепляется дополнительными аксессуарами - щитами, луками, головными уборами, нагрудными украшениями. Сами костюмы представляют сложный комплекс различных элементов одежды, а цветовая гамма выдержана в серебристо-белых и золотисто-охристых тонах.

Огромное художественное наследие мордовского народа до сих пор не исчерпано до конца. Живописцы, графики, модельеры последующих поколений будут использовать богатый творческий материал для создания все новых и новых произведений. А самобытная мордовская культура будет вновь возрождаться в различных проявлениях художественных исканий в самых разных сферах художественной деятельности.

Н.П. Баулина научный сотрудник Музея мордовской народной культуры


«Ютазесь сы шканть сельмсэ неень шканть вельде»


Седьикельксэсь – те вейкест-вейкест полавтыця поколениятнень неень шкань ды сы шкань культуранть, искусстванть, оймень сюпавчинть юрось. Неень шкаськак веши а седе аламо паро мель кода культурань койтнень-кирдатнень ды народтнень эсь пряст чарькодемань трансформациянь шка.

Выставкань проэктэнть пельксэсь «Ютазесь сы шканть сельмсэ неень шканть вельде», конань невтизе Мокшэрзянь Республикань С.Д.Эрьзя лемсэ изобразительной искусствань музеесь, теи содавиксэкс ваныцянть мокшэрзятнень материальной культуранть марто национальной оршамопеленть вельде, кона невтезь миненек сехте паро артовкстнэсэ, дизайнерской тевс нолдамотнесэ ды Мордовиянь содавикс артыцятнень фотоматериалтнэсэ. Сынь эсест важодевкстнэсэ моравтыть мокшэрзянь оршамопеленть мазычинзэ ды ламочинзэ, сонзэ покш смустензэ.

Важодевкстнэнь ваноманть кисэ выставкасонть невтезь видео-инсталляциясь «Вельмезь коцт». Вейке омбоце мельга полавтыть вейкест-вейкест кадратне ды минек икеле ютыть мокшэрзянь аватнень образтнэ ды эрьва кодат XIX-XX пингень куншкань мокшэрзянь оршамопелень варианттнэ.

Академикенть Иван Кузьмич Макаровонь (1822-1897) коцтозо «Кавто од мокшэрзянь тейтерть»(1842) явовты мель аволь ансяк сеньсэ, што васенцетнень ютксо васенцекс невтинзе мокшэрзятнень искуствасонть, ды ещё сеньсэ, што тесэ пек видестэ невтезь эрзянь авань оршамопелесь.

Те невтеманть алксусонь мазылгавтомакс лемдясынек валдо, помнявиця Мордовской АССР-нь народной артыцянть Федот Васильевич Сычковонь (1870-1958) мокшэрзянь аватнень портретнэ. Эсензэ велень эриця аватнень одксчист ды мазычист, национальной оршамопеленть алксусчинть невти авторось котцтсонзо «Парсте тонавтниця» (1934), «Важодемстэ. Ялгат» (1935), «Урожаень покшчи» (1938), «Мокшэрзянь ава-тонавтыця» (1937), «Эрзянь ава» (1952). Эрямонь покчинь паро мель ежосо пештязь неть произведениятне.

Россиянь ды Мордовиянь народной артыцянть В.Д. Илюхинэнь (1923-2007) портретной рядось «Од тейтерь - скалонь потявтыця» (1955), «Мазы тюжа тюсонь палясо мокшонь ава» (1970), «Н.А. Косолаповань Якстере Октября колхозонь икеле молиця ваз мельга якицянть портретэзэ» (1937), «Е.А. Криворотовань скалонь потявтыцанть портретэзэ» (1976), «Аня Пиксинань од скалонь потявтыцянть портретэзэ» (1973), истя жо Мордовиянь народной артыцянть М.С. Шанинэнь «Мокшэрзянь ава» (1958), «Пелагеянь портретэзэ» (1989) коцтнэ – те гимна велесэ важодиця аватненень. Важодематне невтить мокшэрзянь аванть домка, алкуксонь ойме виензэ. Сэтьме монументальностесь, важодиця кедень виев пластикась ды теке марто национальной оршамопеленть валдо, полавтневиця тюсось пек видестэ невтить неень шкань мокшэрзянь аванть чачонзо. В.Д. Илюхинэнь «Од моро. Кочетовка ёнксонь народной хоронть морыцятне» (1982) коцтсонть карадо каршо аравтозь седьикельксэнь ды неень шкань сценань оршамотне.

Алкуксонь мельспаросо аштема ды каштанксчи народной мастерицатнень искусстваст икеле пештязь Россиянь заслуженной артыцянть И.И. Сидельниковонь «Мокшэрзянь викшницят. Казнеть» (1972) коцтось.

Мокшэрзянь коень-кирдань народной искусствань видтнэ, конат ванстовить ды максовить аванть вельде, путозь те коцтонть тематической лувонтень: редявикс черькстнэ мокшэрзянь геометрической орнаментэнть викшневкссэнть, национальной оршамонть мазычизэ, мештень мазылгавтоматнень сюпавчист ды цитердомаст.

Эсест ваньксчисэст, виздема чисэст ускить эстест минек РСФСР-нь культурань заслуженной важодицянть П.Ф. Рябовонь (1910-2001) мокшэрзянь аватне. «Тонавтыця-мокшонь ава» (1956), «Мокшонь ава эйде марто» (1967) - неть важодематнесэ юронь лембе тюсось лезевстэ ливти куншкасо аштиця ломантнень, конат оршазь эрьва кодамо тюсонь мокшонь оршамосо.

Артыцянть вановтозо мазычинть лангс эрси эрьва кодамо. Российской Федерациянь заслуженной артыцянть В.А. Бедновонь важодемасонть «Мокшэрзянь ярмунка» (1966) сон чевте ды лиричной. Шалныця, ламочачонь ярмункань ломантнень ютксто авторось ливти од мокшонь аванть, сонзэ сельмензэ сравтыть лембе ды васькамо эсензэ вишинька церыненстэнь.

В.А.Бедновонь произведениятненень карадо каршо аравтозь истят «иржаня стилень» артыцятнень важодематне А.А. Мисюрань (1932-1979) «Колхозницатне-мокшаватне» (1966) ды А.А. Жидковонь «Валскень ярсамо» (1966), «Тундо» (1971). Аватнень лангонь мазычись туи удалов ды апак мазылгавто кемекстави эрямонь виесь ды важодемань мазычись, конат аравтызь аванть сэрей общественной таркас, секе марто сон кадовсь истямо жо седей мариця авакс.

Природань темась ды ломаненть сонзэ эйсэ парсте эсь прянь марямось неяви Республика Мордовиянь искусствань заслуженной деятеленть В.И. Петряшовонь творчествасонть. «Веле» (1972), «Велень стякочить» (1984) – неть коцтнэ совавтыть ваныцянть мокшонь веленть ды сонзэ эрицятнень стякочинь эрямонтень, косо нейгак ванстови седьикельксэнь оршамопелень кантнема коесь, сонзэ неень шкань модификациятне.

Мокшэрзянь аванть чачонтень эрьва кодамо шкасто пшкалесть МАССР-нь искусствань заслуженной деятелесь Е.А. Ноздрин (1920-1997) «Мокшэрзянь авине» (1984), А.А. Родионов (1926-1977) «Колхозница» (1963), «Мокшэрзянь ава» (1968); МАССР-нь искусствань заслуженной деятелесь В.Д. Хрымов (1908-1958) «Калинин Мордовиясо 1919 иестэ» (1953), «Мокшонь тейтерь вальма вакссо» (1953). Неть котцтнэ кемевиксстэ невтить мастертнэнь паро меленть обуцянть эськсчинтень ды эрьва ломаненть а повторявомантень.

Домка философской арсематне аштить «Кенерезь атямарень шка. Мокшонь ават» А.И. Кияйкинэнь - артыцянть тематической коцтсонть. Робутась уски вановтонть аволь ансяк сеньсэ, што коцтсонть сложной ламофигурань композиция, потьмежа тюст, аволь свалшкань валдомтома, истя жо совавты ваныцянть арсемас национальной корёнтнэде, ломаненть ды природанть малавикс чиде, сенде, што авась мазы одсто, паро аваксчисэ ды превей сырестэ.

Живой, ламогайтев ёвтнемась мокшэрзянь авадонть артыцятнень живописной произведениясост – те башка лув невтемс эсест мелень путомаст цела народонть эрямодо, сонзэ самобытной культурадонть.

Эрьва кодамо фотоматериалось, кона невтезь выставкасонть, ёвтни Республика Мордовиянть велетнень ды оштнень эрямодо неень шкасто: велень эрицятнень стякочист, конат максыть эсест маштомачист од ломантненень, фольклорной ансамблятнень покшчистэ ды фестивальсэ налксематне; сэтьме ульцинеть ташто архитектурань кудо марто ды од строявкст; норовов мокшэрзянь ават национальной оршамосо ды од ломанть неень шкань модной оршамопельсэ - весе те невтезь XXI пингень снимкатнесэ.

Мокшэрзянь оршамопеленть сюпавчись ды эськсчись, сонзэ домкасто тонавтнемась макссть виев тулкадема истямо направлениянть касомантень, кода народной викшневксэнь элемент марто неень шкань оршамопеленть моделированиясь. Неень шкасто те областьсэнть важодить зярыя содавикс артыцят-модельерт: Республика Мордовиянь Государственной Премиянь Лауреаттнэ: РМ искусствань заслуженной деятелесь Людмила Острась, РМ культурань заслуженной роботникесь Людмила Колчанова-Нарбекова, Галина Лосева. Келей этнической материалонть юронзо коряс авторской коллективтне Саранск ошонь художественной Ф.В.Сычков лемсэ училищанть ды государственной образовательной учреждениянь высшей профессиональной образованиянь Мокшэрзянь государственной Н.П.Огарёв лемсэ университетэнь национальной культурань Институтонть («Оршамопелень дизайн» отделениясь) неть ёроков тонавтыцятнень ветямост вельде теить пек паро мазычинь коряс оршамонь коллекцият, конат кармасть изницякс ламо Россиянь ды Мирэнь келес модань пелькстамотнесэ.

Те выставкасонть невтевить кавто коллекциянь эскизтнэ ды оршамотне - те курсовой важодематне, конат теезь Л.Колчанова-Нарбековань ветямонть вельде «Оршамопелень дизайнась» отделениясонть: «Историянь караванось» ды «Мокшэрзянь амазонкатне».

Кезэрень шкантень, мокшэрзянь эпической произведениятненень пшкадемась, седьикельксэнь тешкстнэнь тонавтнемась нолдызе эрямос «Историянь караванось» коллекциянть. Ашо гарузось - бязесь, коцтось - конань эйстэ стазь оршамотне, теке ашо конёв лопа, «сёрмалезь» суресэ «Масторава» эпической произведениянть валсо, а мештень ды пукшонь мазылгавтоматне теезь компакт-дискстэ, конат цивтордыть пиземе чирькень тюссо ды эрьва кодамо кезэрень сёрмадовксонь тешкстэ. Те коллекциянть оршамотне вановить пек шождасто.

Аванть-воинэнть чачонть невтемань толкувамонь терявтомась парсте невтезь «Мокшэрзянь омазонкат» коллекциясонть. Те коллекциянть героинясь – мездеяк а пелиця, верьга прянь кандыця ава, кона эсензэ эйсэ невти природанть виэнзэ ды оймень ваньксчинть. Те ёжось кемекстави истямо аксессуарсо – щитсэ, налсо, пряс путомасо, мештень мазылгавтомасо. Сынсь оршамотне - те эрьва кодамо оршамопелень элементэнь сложной сюлмавкст, тюсось жо кирдезь ашо- сиянь ды ожо- сырнень тонсо.

Мокшэрзянь народонть покш художественной наследиязо эзь ютавтово педе пес неень шкас. Сы шкань артыцятне, графиктне, модельертнэ свал кармить од произведениянь теемстэ тевс нолдамо сюпав творческой материалонть. Мокшэрзянь жо самобытной культурась карми одс чачомо эрьва кодамо лия художественной вешневкстнэсэ весе художественной тевтнень сфератнесэ.


Перевод на эрзянский язык: В.Н. Захарина, научный сотрудник МРМИИ им. С.Д. Эрьзи


«Кунардонь пингсь сай пингонь сельмоса тяниень пингть пачк»


Кунардонь пингсь - тя тяниень шить и сай пингть пяшкодиец, культурать, искусствать ванфтыец, а тяфта жа фкя-фкянь мельгя моли поколениятнень ваймонь козяшиц. Но и тяниень пингсь анай эстеенза аф кържа мяльда-арсемда, кода пинге коса полафтовихть, илякс лувовихть культурнай койхне и народть этническяй эсь прянь шарьхкодемац.

Выставкать «Кунардонь пингсь сай пингонь сельмоса тяниень пингть пачк» пяльксоц, конань няфтсы С.Д. Эрьзянь лемса Мокшэрзянь Республиканскяй изобразительнай искуствань музейсь, азонды мокша-эрзянь материальнай культурать колга национальнай наряжамбяльть вельде. Мокшэрзянь наряжамбяльсь аф весть няфневсь Мордовиянь содаф художникнень инь цебярь живописнай работаса, дизайнеронь анокламоса-тиемаса и фотоматериалса. Синь эсь произведениясост, кода мороса морайхть мокшэрзянь авать ланга, азондыхть сонь потмонь парашинц колга, няфтихть афкуксонь мазы щаманц – каряманц.

Штоба сяда кърхкаста ваномс и шарьхкодемс эрь кодама работатнень, выставкаса няфтеви видео-инстоляция «Эреклаф картина». Фкя-фкянь мельгя полафтовихть кадратне, конат няфтихть мельцек-мельцек ащи мокшэрзянь авань образнень эса, а тяфта жа аф фкя лацонь народнай щапнень-каряпнень XIX-це пингть кучкаста севомок и XX-це пингти молемс.

Академикть Иван Кузьмич Макаровонь (1822-1897) «Кафта мокшэрзянь од стирьхть» (1842) произведениса шарфтови мяль аф аньцек сянь лангс, мес васенцеда тяса художественнай искусстваса няфтевсть мокшэрзянь ломаттне, но и сяс, мес пяк видеста сёрматф эрзянь авать наряжамбялец.

Выставкать афкуксонь мазыпты няфтема вастокс ащихть Мордовиянь АССР-нь народнай художникть Федот Васильевич Сычковонь (1870-1958) авань портретонза. Авторс цебярьста няфтезень эсь веляряй стирхнень удалафшиснон и одкс пингснон, сембе ширде мазы наряжамбяльснон тяфтама картинасонза кода «Лац тонафни стирня» (1934), «Покодемста. Ялгат» (1935), «Серонь урядама пингонь илась» (1938), «Тонафтысь - мокшава» (!937), «Эрзява» (1952). Тят произведениятне пяшкотьфт кенярдемаса и эряфонь вийса, ваймоса.

Россиянь и Мордовиянь народнай художникть В.Д. Илюхинонь (1923- 2007) портретонза «Траксонь потяй стирь » (1955) , «Мокшавась мазы тюжя тюсонь паляса» (1970), «Якстерь Октябрень колхозста инголи моли вазнень варжайть Н.А. Косолаповань портретоц» (1973), «Траксонь потяй Е.А. Криворотовань портретоц» (1976), «Од стирть траксонь потяйть Анна Пиксинань портретоц» (1973), а тяфта жа Мордовиянь народнай художникть М.С. Шанинонь «Мокшэрзява» (1958), «Пелагеянь портретоц» (1989) – те гимна пара вайме велень покоди аватненди. Сетьме потма и лангонь ширсь, тарвазу, тевса шавф кяттнень кеме пластикаснон, кона няфтьф пъцтай эрь произведенияса, ряцок национальнай щапнень мазы тюсснон вельде сембодонга лац азондовихть тяниень пингонь мокшэрзянь авать аф фкаксшиц . В.Д. Илюхинонь картинаса «Од мора. Кочетовкань народнай хорса морайхне» ули кода ваномс традиционнай щапнень и каршек ащи од пингонь сценическяй наряжамбяльхнень лангс.

Афкуксонь кенердемаса и шнамаса пяшкоди седице Россиянь заслуженнай художникть И.И. Сидельниковонь «Мокшэрзявань сермадыйхне.ЪРьвакс тума паршихне» картинанц ваномста. Тя тематическяй работать юрса ащихть народнай искусствань койхне, мокшэрзянь сёрмадомать мазышиц, конатнень ванфтсазь и пачфтсазь од ломатненди мокшень и эрзянь аватне. Мокшэрзянь сёрматфть геометрическяй орнаментоц, мазы национальнай щапне, пиндолды мяштелангонь мазыптоматне тя сембось няеви И.И. Сидельниковонь произведенияса.

Мокшэрзянь авать виде ваймонь арушинц, сятявшинц няфтьсы эсь творчествасонза РСФСР-нь культурань заслуженнай работниксь П.Ф. Рябов (1910-2001).

«Тонафтысь - мокшава» (1956), «Мокшавась шаба мархта» (1967) – работанзон эса фонс сёрматф лямбе тюсса, што бы сядонга лац няфтемс сонь кучкань вастонц, коса ащихть мокшаватне мазы наряжамбяльса.

Сидеста художникнень сельмованфсна мазышить лангс аф фкя лацонь. Тя няеви Россиянь заслуженнай художникть В.А. Бедновонь работасонза «Мокшень ярмарка» (1966), коса сон лиричнай и ляпе. Ярморкань сембе ломаттнень еткста, авторсь, валда, мазы, крхка тюсса няфтсы од мокшавать, кона ляпста и лямбоста ванны эсь ёмла цёранянц лангс.

Каршек В.А. Бедновонь произведениянзонды ащихть А.А. Мисюрань (1932 - 1979) «Колхозницат – мокшават» (1966) и А.А. Жидковонь «Шобдавань ярхцама», «Тунда» работасна. Авань мазышись ётафтови омбоце плану, а ингольти лихтеви апак шнак вии эряфонь ваймось и тевсь, конат макссть авати марстоньшинь смузь, но тяка пингть ашезь када сонь ваймофтома, мъзярда эряви няфтемс тядянь кельгомась.

Пяк парста няфтеви перфпяльсь и ломанень эряфсь Мордовиянь заслуженнай искусствань деятельть В.И. Петряшовонь творчестваса. «Веле», «Велень стакшит » картинанзон вельде художниксь азонды мокшень велеть эряфонц и эряензон колга, коса тякомня ванфтовийхть народнай щапне-каряпне и коряваст тиендевийхть отт.

Мокшэрзянь авать образонцты аф фкя пингоня шарфнесть мель народнай искусствань заслуженнай деятельсь Е.А. Ноздрин «Мокшэрзяване», А.А. Родионов «Колхозницась», «Мокшэрзява», МАССР-нь заслуженнай искусствань деятельсь В.Д. Хрымов «Калинин Мордовияса 1919 к.», «Мокшень стирсь вальмять вакса». Тят работатне пяк лац няфтсазь ломантть характеронц, потмоширенц, кели ваймонь козешинц.

Художниконь кърхка философскяй арсематне арасть юркс А.И. Кияйкинонь творческяй работанцты «Атямарень кенерема пинге. Мокшават» (2004). Картинать эса ванысь няйсы аф аньцек стакаширень компазициять, мазы тюснень, аф фкя лаца валдоптомать, но и ваномок лангозонза думандазеви мокшэрзянь юрхнень колга, перьфпялень и ломанень малакстомать кувалма, арсезеви мокшень авать ланга, кона удалаф од пингста, мазы тядяксшиста и ёню сирепингста.

Художникне живописнай произведениясост азыхть эрек азкс мокшэрзявать ланга, конань вельде няфтсазь эсь мяльснон сембе народть эряфонцты и сонь самобытнай культуранцты.

Выставкаса ащи аф фкя лацонь фотоматериалсь няфтьсы Мордовия Республикнь тяниень пингонь велень и ошень эряфть аф фкакс шинц: велень эряйхнень стакшисна, маштомасна, фольклорнай ансамблень кштиматнень-мораматнень фестивальхнень и илатнень эса, сетьме куронянь сире архитектурань и од путф куттнень, удалаф мокшень и эрзянь аватнень наряжамбельснон и од ломаттне тяниень пингонь щамса – тя семботь ули кода няемс XXI-це пингонь эрьхтьфнень эса.

Мокшэрзянь наряжамбяльть козяшиц и эсь коец, сонь крхка тонафнемац, максть ки аф фкя лацонь тяниень пингонь народнай сёрмафкс мархта щамонь моделированити. Тячиень пингть тя тевса покодихть содавикс художник - модельерхне: Мордовия Республика Государственнай премиянь лауреатс культурань заслуженнай работниксь Людмила Колчанова-Нарбековась, МР искусствань заслуженнай деятельсь Людмила Острась и Галина Лосевась. Ф.В. Сычковонь лемса Саранскяень художественнай училищань и Н.П. Огаревань лемса государственнай образовательнай учреждениянь высшай профессиональнай образованиянь Мокшэрзянь государственнай университетонь национальнай культурань институтонь «Костюмть дизайноц» отделениянь авторскяй коллективне, тонафтыхнень ветемаснон вельде и этническяй материалть коряс тиендихть пяк мазы наряжамбялень коллекцият, конат занцесть васенце вастт лама сембе Россиянь и Сембе масторонь щамонь модать коряс конкурса.

Тя выставкаса няфтевихть эскист и кафта коллекциянь наряжамбяльхть - конат лувондовихть тонафнихненди курсовой тевкс, тифт синь Л.Колчанова-Нарбековать вятеманц коряс «Костюмть дизайноц» отделениять эса: «Историянь караван» и «Мокшэрзянь амазонкат». Акша котфсь, конань эзда стафт щапне, кода акша кагодонь лопа, тяштьф сутажонь сюреса. Тяштьксне тифт «Масторава» эпическяй произведениять текстонц коряс, а мяштелангонь и каркс эземонь мазыптоматне тифт компакт-дискста, конат цифтордыхть атямъёнгонь тюсса. Тя коллекциянь наряжамбяльхне няевихть пяк теждяста и аф азомшка мяльс туфста.

«Мокшэрзянь амазонкат» коллекциять вельде авторхне тяряфтсть няфтемс ава-воинть образонц. Тя коллекциять героиняц – мездонга аф пели, вяри прянь кирди ава, кона эсь вельдонза сяда лац шарьхкодьфтсы и няфтсы перьфпяльть виенц и потмонь ваймоть арушинц

Тя потмонь вийсь пяшкодеви аксессуархнень – щитть, налть, прянь путомать, мяштелангонь мазыптоматнень вельде. Синць наряжамбяльхне няфтихть эсь мархтост целай комплекс, кона кочкаф аф фкя щамста-карямста, а тюссонь гаммасна ащи акша-сиень и зырнень тонцта.

Мокшэрзянь народть пяк оцю художественнай козяшиц тякомбес апак амольдак педа пес. Сай пингонь поколениянь живописецне, графикне, модельерхне аф весть кармайхть шарфнема мяль козя творческяй материалть лангс, штоба тиемс од произведеният. А самобытнай мокшэрзянь культурась кармай одукс эреклама и эряма художественнай вешемаса и эрь кодама художественнай деятельностьса.

Перевод на мокшанский язык: Н.Н.Челмакина,

научный сотрудник МРМИИ им. С.Д. Эрьзи




Скачать 163,7 Kb.
оставить комментарий
Дата05.11.2011
Размер163,7 Kb.
ТипДокументы, Образовательные материалы
Добавить документ в свой блог или на сайт

плохо
  1
Ваша оценка:
Разместите кнопку на своём сайте или блоге:
rudocs.exdat.com

Загрузка...
База данных защищена авторским правом ©exdat 2000-2017
При копировании материала укажите ссылку
обратиться к администрации
Анализ
Справочники
Сценарии
Рефераты
Курсовые работы
Авторефераты
Программы
Методички
Документы
Понятия

опубликовать
Загрузка...
Документы

наверх