Уроки играра алиева по древней истории icon

Уроки играра алиева по древней истории


Смотрите также:
Задачи: знакомство с историей возникновения и развития публичного спора в Античности...
План урока: Беседа об истории Древней Греции, географическом расположении Греции...
Новая хронология и концепция английской истории. Англия и русь-орда...
Программа кандидатского экзамена по специальности 07. 00. 02 "Отечественная история" Москва 2012...
Внеклассное мероприятие по истории «Знатоки Древней Греции» (Слайд№1)...
Программа вступительного экзамена в аспирантуру исторического факультета по специальности 07. 00...
Валуева Ольга Павловна педагог-новатор...
Урок истории в 10 классе по теме: «Цивилизации Древней Греции и Древнего Рима»...
С. Г. Карпюк история древней греции...
Б. М. Бим-Бад. М.: Изд-во Моск психол соц ин-та; Воронеж: Изд-во нпо «модэк», 2009. 13 п л...
Учебное пособие Джуманалиева Т. Д. «Хрестоматия по древней и средневековой истории Кыргызстана»...
Алиева Дилдора Курбановна (девичья-Джаббарова)...



Загрузка...
скачать
N 27(80), Ийцл 2003-ъи sор


Гязет 1992-ъи sорикц няшр бедя. Ьыймятыш 500 манат


УРОКИ ИГРАРА АЛИЕВА ПО ДРЕВНЕЙ ИСТОРИИ


В области исторической науки проблема этногенеза и этнической истории азербайджанского народа продолжает оставаться наиболее спорной. Причем, в обсуждениях и дискуссиях, связанных с этногенезом азербайджанского народа центральное место занимают необоснованные нападки на историко-лингвистическую концепцию Играра Алиева. Поэтому выход в свет его новой книги - «О некоторых вопросах «этнической истории азербайджанского народа» (Баку, 2002, 372 с.) представляет собой событие огромной общегосударственной, общенародной значимости. В ней даны развернутые и глубокофундированные обоснования развиваемой им на протяжении вот уже полустолетия концепции древней истории Азербайджана. Играр Алиев (родился в 1924 году в Баку) - признанный во всем мире ученый, исследователь древней истории, научные труды которого отличаются высочайшим уровнем строгого академизма.

Он действительный член НАН Азербайджана, заслуженный деятель науки, директор Института истории НАН Азербайджана, автор десятка неувядаемых книг, сотен ценнейших статей.. Как пишет член корреспондент НАН Азербайджана А.Аббасов, его по праву считают «основателем нового направления, новой школы в азербайджановедении и востоковедении».

Книга этого маститого ученого по этнической истории Азербайджана, о которой идет здесь речь, хотя и написана в крайне критическом духе, однако содержит в колоссальном объеме новейшие данные по всем обсуждаемым в ней вопросам, одновременно развивая дальше и углубляя стройную и последовательную историко-лингвистическую трактовку добытых наукой фактов.

Первый раздел книги в сжатой форме освещает проблематику древней истории Азербайджана. Он до основания разрушает дилетантские построения по истории Передней Азии и Азербайджана.. Касаясь псевдонаучных и исследовательских методов своих оппонентов, И.Алиев пишет: «Конечно, методы эти весьма просты и примитивны. Это, по существу, вседозволенность, методы, которые ничем не отличаются от тех, которые были в ходу у ученых так называемого «донаучного периода», методы совершенно запрещенные в современной науке» (стр. 19). Он образно называет эти методы, используемые для фальсификаторской тюркизации древней истории Передней Азии «лингвистической алхимией».

Автор до конца разоблачает антинаучные суждения М.Исмаилова, А. Ниджата, Г. Гейбуллаева, Э. Алибейзаде, Р. Джалилова, Т. Гаджиева, К. Велиева, Ю. Юсифова, М. Сеидова, С. Алиярова, А. Мамедова, И. Гусейнова и др., призванные отстоять во что бы то ни стало - вопреки ходу мировой научной мысли идею тюркизации переднеазиатского ареала древнейшей поры ценою фальсификации историко-лингвистических и прочих фактов.

Забавнее всего то, что ни один из оппонентов Играра Алиева не только не оперирует новейшими данными в соответствующих областях науки, ограничиваясь донаучнымы и псевдонаучными сведениями по ним, но и не знает, в отличие от Играра Алиева, ни одного древнего языка, ни одной древней системы письма и чтения графем. В таком случае о какой подлинно научной дискуссии может идти речь?

Следует отметить, что многие вопросы этногенеза азербайджанского народа, как и этническая принадлежность отдельных племен, населявщих в древности территорию Азербайджана, уже были разработаны в фундаментальной книге Играра Алиева по истории Мидии, в статьях по отдельным проблемам в различных научных изданиях. Вернуться к данной теме, как он сам пишет, его заставили оппоненты: «Немало и таких, которые весь огонь «критики» сосредотачивают только на мне, обильно поливая меня помоями, обзывая меня «фальцификатором», человеком «без ума», «малограмотным», «продажным», «последним историком умершей Советской империи», «врагом народа» и т.п., употребляя при этом нередко самые что ни есть нецензурные слова» (стр. 14). Читая эти строки, можно понять автора книг и когда он сурово разоблачает своих оппонентов, указывая на их безграмотность и непрофессионализм. Конечно, оппоненты И.Алиева не только не удовлетворяются, собственно, тюркизацией древних народов Азербайджана - скифов, саков, албан, но и идут дальше, стремясь превратить тюрков в основоположников мировой культуры. Они сперва, превращают шумеров в тюрков, а затем связывают шумеров с Азербайджаном и заявляют о шумерском периоде азербайджанского тюркского языка (стр. 29). В связи с этим И.Алиев, относительно позиции Ю.Б.Юсифова по шумерологическим его изысканиям, пишет: «Из специалистов по древней истории идею о древних тюрках в Азербайджане разработал покойный ныне Ю.Б.Юсифов. Желание утвердить присутствие «протюркских этносов» на территории Азербайджана еще в III тыс. до н.э. явно ведет к произвольному обращению с фактами» (стр. 30). Касаясь уровня других авторов по данному вопросу, он констатирует отсутствие у них полного представления (А.А.Мамедов, Э.Алибейзаде) о шумеро-тюркском родстве (стр.31). Дискуссия со сторонниками тюркизации шумеров продолжается специально в других местах книги И.Алиева, в частности в его «открытом письме господину Джалилову», отождествляющему шумеров с субарами (стр.109) и с понятием Сибирь.

Особую тревогу вызывает у автора отклик Э.Алибейзаде на первый том «Истории Азербайджана», в ответ которому он пишет: «Песни-сказки о Бильгамысе, Авеста, «письма (?-И.А.) матушки Томирис». «Творчество Анахарсиса», «Иссыкская надпись», «золотой воин» и многое другое, что втиснуто Э. Алибейзаде в одну обойму «происхождения, формирования азербайджанской народности, ее языка, «не могут быть составными темы, «материнским корнем Деде Коркуда», ибо принадлежат разным народам, разным эпохам, отдаленным друг от друга тысячелетиями, написаны на совершенно разных языках» (стр. 104). Действительно, так произвольно обращаются с культурными наследиями многих народов порой ради личной славы, искусно манипулируют термином «тюрок»Произвольно обращаясь с терминами и с этническими наименованиями, как показывает автор книги, они, с целью возвеличения роли тюрков в древности, искусственно или в своем воображении, псевдоимперии - «туранскую империю», Скифское царство, перекрашивая их под тюркский лад, выкраивая удобный плацдарм для присвоения культурного наследия других народов, особенно иранских народов - приписывают тюркам Авесту, зороастризм и Зороастра, вообще все, что связано с историческим наследием иранского народа. Насколько нам известно, многие из мнимых тюркофилов - не тюрки по происхождению. По этому весьма демагогически выглядит их заявление, вроде: «Слово «азер» существовало задолго до того, как ираноязычные племена стали топтать азербайджанские земли» (стр. 35). В ответ И. Алиев резонно пишет: «Это сущая демагогия. Иранское происхождение слова «азер» не требует никаких доказательств» (стр. 35). Однако, все же ему приходится заново доказывать своим оппонентам, вооруженым методом «лингвистической алхимии». Для одного из них название «Азербайджан» (М. Исмайлов) происходит от этнонима «Асов», которые почему-то обязательно были тюрками (стр. 33, 34); или связывается слово «азер» с якобы тюркскими словами «од», «отр», «атр», о существовании которых в древнем Азербайджане науке ничего не известно (стр. 35). Более фантастический фон дают рассуждения писателя Исы Гусейнова, который, в своем романе «Идеал», Мидию называет Багдаем и языком мидян объявляет одерский, под которым он понимает тюркский язык. Якобы на этом языке говорили задолго до Ноя (стр. 26). Вообще в романе «Идеал» все этнические названия древнего времени искажены на тюркский лад до неузнаваемости. В этом романе надписи Бехистунской скалы представлены как тюркские, «на нашем языке». В ответ таким фантасмагориям, И.Алиев весьма резонно пишет: «Слышал звон, да не знает где он» (стр. 26). У этого писателя слово «Туран» - «Багдай» (Мидия), слово Азербайджан происходит от слова «Одербагдай», т.е. от «одер»-а и «Багдай»-а» (стр. 27). Можно было бы продолжить дальше, поскольку писатель может фантазировать, пусть даже за счет истины - это дело совести, но дело в том, что и ученые, иногда доктора наук, тоже продолжают свои «научные» поиски в этом духе, даже в более фантастическом духе: у одного доктора наук мне самому приходилось читать такие «истины», как персидский и индийский языки - это тюркские языки, и, что странно, он в духе писателя И.Гусейнова приводил в качестве примера слова чисто иранские: мадер - мать, барадер - брат и т.д.Автор подобных манипуляций доктор филологических наук Балоглан Шафизаде попытался одним махом покончить и с ирановедением и с индоевропеистикой в целом, заявив о том, что «тюркское происхождение персов, курдов, армян, а также ряда других народов не вызывает сомнений (подробнее см.: журнал «Зяка», N1, 1992, с. 24). Свою дичайшую, нелепейшую версию о тюркском происхождении языка Авесты, он оснащает вздорной языковой эквилибристикой фальсифицируя буквально все, чем распологает мировая наука об авестологии на сегодняшний день. Да и в перечне слов, приведенном им самим же из Авесты, нет ни одного исконно тюркского слова. И вот такой горе-автор выпустил книги: «Авеста, Зороастр, Азербайджан (1. Магская цивилизация, Б. 1996 г.); История азербайджанской литературы (древнейший период, Б. 2003) на азербайджанском языке, в которых также приписывает Авесту и зороастризм тюркам.

Подобные ревнители нации, помимо всего прочего, не осознают того, что при их постановке вопроса не остается места в числе других и для тюркских народов также растворяющихся в всеобщем хаосе.

У другого доктора наук, лингвиста, парфянский язык объявляется тюркским, заодно и текст надписи на кабе Зороастра тюркским. В ответ таким манипуляциям этого автора, И.Алиев вынужден отчитывать их как плохих учеников: «Вы глубоко заблуждаетесь, утверждая, что надпись Шапура на кабе Зороастра была сделана на «греческом, персидском и тюркском (парфянском) языках». Вне всякого сомнения, «и на парфянском», но никак не «на тюркском», именно на иранском парфянском языке»; и далее дается немецкий перевод и парфянский оригинал этого текста (см. стр. 256). Подобные уроки по древней истории И.Алиев был вынужден дать в этой книге многим докторам наук - Т.Гаджиеву, К.Велиеву, М.Исмаилову, Г.Гейбуллаеву, Э.Алибейзаде, Ф.Джалилову и писателям - И.Гусейнову и Алиисе Ниджату, уроки, думается, полезные как для самих этих «друзей» тюрков, так и для читателей, но самое главное - для истинной науки азербайджановедения.

История Мидии занимает важное место у этих так называемых тюрков; и, видимо, одной из причин превращения Играра Алиева в объект нападков с их стороны является то, что он не пользуется их методами «алхимической лингвистики» и не поддается болезни тюркомании. И.Алиев в ответ профессору языковеду Гаджиеву, представляющему мидян тюрками и в этой связи обвиняющему его в незнании таких ученых, как И.Дьяконов, Грантовский, Струве, Абаев, он отвечает: «Вы лжете» (стр.245). Да, действительно, как не знать И.Алиеву своего научного руководителя - великого Струве и других востоковедов, с которыми он годами дружил и сотрудничал. Конечно, превращением слова маг в мак, а последнего в тюркское слово, нельзя превратить мидийцев в тюрков. И.Алиев, возражая таким авторам, приводит свидетельства древних авторов - Геродота («персов и мидян называли ариями»), Страбона о том, что «жители Персии, Мидии, Бактрии и Согдианы одноязычны до малого» и т.п. (стр. 248). Нередко мидийцев и мидийский язык связывают с талышами, говоря о мидийском языке и его связи с языком азери, что представляет интерес для читателей газеты «Толыши садо».И.Алиев, обобщая последние достижения науки в этой области, заключает: «Итак, талышский, тати и ряд других языков и диалектов Южного Азербайджана, являются потомками существовавшего здесь в древности большого массива, главенствующим, в котором был мидийский язык со своими диалектами и говорами» (стр. 77). Принадлежность мидян к индоевропейской группе арийских народов, общепризнана всеми учеными.Даже такой, сравнительно осторожный в своих выводах, ученый, как И.М.Дьяконов, безоговорочно утверждает: «Индоевропейцы индоиранской (арийской) ветви играли в Мидии очень большую роль, и в Нижней Мидии население индоевропеизировалось уже в довольно раннее время.Начиная с середины первого тысячелетия до н.э. на большей части просторов Ирана возобладали индоевропейские, иранские языки, и народами - носителями этих языков была создана вся великая культура Ирана» (стр. 74). В другом месте И.М.Дьяконов, уточняя и конкретизируя понятие «мидийский язык» и его связь с современными иранскими языками, отмечает: «Здесь, в густых субтропических лесах, жили племена, главным образом охотничьи, обычно более отсталые, чем мидийские и албанские. Здесь в то время и позже сохранялись остатки языков, исчезнувших в собственно Мидии и Албании, и это создавало видимость этнического различия между населением этих последних областей и населением Каспийского побережья. Еще в настоящее время таты, талыши, гиляки и мазандеранцы говорят на диалектах, представляющих собой остатки индоевропейского языка, первоначально бывшего языком восточной Мидии» (стр. 92). Специалист по древней истории, указывая на то, что диалекты древнего мидийского языка «полностью сохранили свою мидийскую основу», возражает против неверных рассуждений составителей «Истории Азербайджана» (Б. 1941, стр. 14) и пишет: «Эти диалекты отличаются архаичностью звукового состава, причем , в ряде случаев, они расходятся с персидскими и сходятся с мидийским и парфянским, а также с авестским»; поэтому, в корне неправильно рассматривать татов и талышей как албанцев и мидян, подвергшихся насильственной персизации» (стр. 92). Мидийскую традицию продолжали в Атропатенской Мидии. По мнению И.Алиева, они мало отличались от «старых» мидян, традиции которых продолжали и продолжают народы Каспийского побережья, в том числе талыши. В книге всесторонне рассматриваются важные проблемы этногенеза народов Азербайджана и сопредельных районов. В ней содержатся ценные научные выводы и заключения, полезные для ученых - исследователей и для широкой аудитории читателей, интересующихся проблемами истории и этногенеза Азербайджана и Передней Азии.

Однако они забывают о том, что в науке ее величество - Истина, опирающаяся на твердо установленные факты и доказательную аргументацию, возводится на трон храма познания отнюдь не большинством крикливых голосов, а именно такими учеными, как Играр Алиев —ученый с мировым именем, эрудированный историк и лингвист. Б.Шахсойлу.


Акиф Мещтямянсон


^ ЯЛИГАБАРЛЫ ТАЛЫШ КИШИСИ ЮЗ СЕВИМЛИ РАДИОСУНДАН НАРАЗЫДЫР


Будур, базарда тясадцфян растлашдыьым вя илк бахышдан мяни ъялб едян аьсаггал киши. Ялляри габар-габар олмуш, сачларына дян дцшмцш бу адам, щисс олунур ки, бцтцн юмрц бойу ямякля мяшьул олуб. Щарадан олдуьуну сорушанда Лерикин даь кяндляриндян биринин адыны верди. Онларын кяндляриндя елм, мядяниййят, кино, театр вя мятбуатын вязиййятини сорушдум. Аьсаггал ъаваб верди ки, «бизим кяндин ушаглары гоншу кянддя дярс алырлар. Кинодур, театрдыр - советин вахтында шящярлярдян артистляр, ашыглар эялярдиляр. Таланын ортасында щамымыз отуруб онлара ляззятнян гулаг асардыг. Орайа сяветлийин чох кяндляриндян адамлар эялярдиляр. Бюйцк консертлярдян сонра щямин гонаглар бизим эцзяранымыз, тарихимизля марагланардылар. Хцсусян, кянд гябиристанлыгларында гябирцстц абидяляр онлары щейрятляндирярди. Мясялян, ъцрбяъцр гоч щейкялляри, йашы 100 дян чох олан аьаъ башдашыларыны онлар эюряндя, сизин неъя дя зянэин кечмишиниз вар, - дей щейрятлянярдиляр. Хцсусиля, онлар щейрятлянярдиляр ки, ахы бу аьаъ 100 илдян чохдур ки, йаьышын алтындадыр, юзц дя торпагла тямасдадыр, нийя чцрцмцр? Щяля няляр сорушмурдулар...

(Щямин аьаъын ады «ЩЯВЯРС»дир. О Лерикин Чайруд кяндиндя, Хандах мешялийиндя битир. Бах - АСЕ)

Кяндимизядя йазы позу билян чох вар, амма савадсызы да вар, яксяриййяти дя тцркъя билмирляр. Щямишя дя талышъа данышырлар.

Бяс талышъа йазысы олан гязетляри неъя, охуйа билирсиниз?

Яэяр еля гязет чыхса, бюйцк мямнуниййятля охйарыг, ана дилимиз дейил? Бизим йеэаня мятбуатымыз радиодур. «Араз»да талыш дилиндя верилян верилиш, дцздцр чох ейибляри вар. Амма бу йахынларда орада Толыби Шащан Бяхтийар Иззятовун «Ана» шерини охуду, истяр-истямяз ахшам олмаьына бахмайараг гябиристанлыьа эедиб, ата-анамын гябрини зийарят етдим вя дойунъа аьладым. Бир дя ки, о радиода верилишлярин чоху талыш дилиня лайиг олмайан тярздя апарылыр. Бязян щейфслянирсян ки, эюрясян, бу миллятин тямиз талыш дилиндя, сюзляри узатмайа-узатмайа ифадя едя билян бир адам йохдурму?

«Толыши Сядо»нун нийя онлара эедиб чатмадыьы иля марагландым. Гязетин нюмряляриндян бирини она узатдым. Цзцня бахандан сонра йеря дцшмцш чюряк тяки юпдц вя деди: - Ай бала, щеч олмаса, эяряк бу радиодя эяряк дейяйдиляр ки, бу гязет йеня чыхыр. Ахы эюрясян нийя демирляр?! Ахы чохларынын гязети алмаьа имканы олмадыьы щалда, бу радиойа щамы пулсуз гулаг аса билир. Нийя бцтцн радиолар гязетлярдян гыса хябярляри верир, амма талыш радиосу юз доьма гязетиндян индийяъян щеч бир кялмя дя сюз ачмамышдыр. Йягин бурада няся вар...

Аьсаггал киши чох истяди ки, юйрянсин эюрцм арада ня ися олуб.

Ня гядяр дедимся ки, щеч ня олмайыб, инанмады. Ахырда да радионун унванын мяндян сорушду.

Мян дя мямнуниййятля она цнваны дедим: М.Щцсейн кцчяси -1. Азярбайъан Радиосу, Талыш дили верилишляри редаксийасы.


^ ЫШТЯ КЯ КЦМЯ НЫКЯМОН


Сялащяддин Сябарз


Выжне щцгог бя инсони чы Хыдо тяряфядя доя бя. Инсон щяйотядя щежо выжне вядя мандя: Бывотом – нывотом; быкям – ныкям; бышцм – нышцм; чоки быкям йа пцчи; бя инсонон мящяббят нцшо быдям йа нифрят, ыштя вятяни ьырйяти быкяшом йа ныкяшом, бяштя ришя щцрмят быкям йа ныкям, ыштя моя зывонядя гяп быжяном – ныжяном; ыштя милли мянсцбиййяти бя гый быгятом – ныгятом. Ымони выжне бяпешт бячяй нятиъон горош бя инсонон, чявон ятроф ьыймят доедя. Бы нятиъон горош инсонон бя мцяййян дастон бябе бахш кай: адия инсонон – комиля инсонон; ьырйят мандон – беьыйрятон вя с. Ымони дцз выжня одям ыштя хяльи лойиьиня авлод бедя. Ымони дцз выжня одям чы Хыдо тоно чокя бяндяонядя гыляй бедя.

Сцбйективя иян обйективя сябябон щестен ки, бя выжне ыштя тясири нцшо дойдян. Инсони щарцжня жимон, ко, ячяй ъямийятядя выря, мянсяб чы и тяряфо бя выжне тясир кардябц, чы ъо тяряфо ъямиййяти ыштяниян бя выжне нятиъон мцнасибят ыштя тясири нцшо дойдя. Инсон мянсябинбц, пцлинбц, вязифядябц, яв ыштя выжнеядя ымони ийян ъямиййяти мевге мцтляг бя нязя сяйдя. Яв ыштя выжнеядя озод ни, чы хыдо бяй доя щцгогикц сярбяст истифодя карде зындяни. Мадди ъящятон бя мийон явя инсононся косибя инсон, вязифядя ныбя инсон, сяняткоон тикяян тябиин, явон ыштя выжнеядя тикяян сярбястин. Ямо ъо тяряфо косибя инсононян мадди бещестийяти горя ыштя выжнеонядя де ыштя дыли пия зындянин щярякят карде.

Бя выжне тясир нцшо доя инсонядя гыляян инсонон сяводе. Сяводся янъяь сярбяст выжне шяраитядя бя дцзя нятиъон сябяб бяне бе. Дцзя выжне щар ъящяти горя овъ инкишоф кардя ъямиййятядя – сяводиня, мадди – мяняви щестеон ве бя ъямиййятядя ся гятедя. Ямо кали выжнеон щестин ки, явон ъямиййяти овъи чаш кардянин. Вахтядя дцз нивыжни пешо ди бедя, хыдо тоноян гыноко бедяж, чцнки ячяй доя щцгогикц дцз истифодя нызняй карде, жыго выжнеонядя гыляй чямя хяльи вядя, чяй щар гыля евлади вядя ысят мандя. Ямя бяпе ысят ыштя хяльи бе-ныбе мясяля боштяро бывыжнямон. Йа ыштя ляйоьяти чаш быкямон чямя дядя-бобон бо ямя огятя мадди-мяняви ирси сойб бешямон, йаинки...

Яни и сяпе ныьят (нцгтя) ное вахт омя ряся. Чямя хяльи бы вязиййятядя (ыштяни бя ся дяше ве зяифя вязиййятядя) ыштя милли мянсцбиййяти бя гый гяте-ныгяте, моя зывони гяп жяй-ныжяй выжне вядя мандякясон, бы выжнеядя чятиняти кяшякясон бя аьылмандя, мцдрикя одямон бы сощядя вотя фикрон бяпе гцш быдян. Бя чымы раст омяонядя бя шымя нязя роснедям.

Гцръи хяльи йоля янывышт Илйа Чавчавадзе нывыштяше: «Чы хяльи мядяниййяти, ядябиййати, тарихи ян чок вя дащи офяйякясон чы йодо бяпе бенышон. Яьяр ки, хяль ыштяни щялям хяль щисоб кардябц ийян пидяшни чы дынйо димикц бяня пц рытя быбц. Явони йодо бекарде, жыго бызын ыштяни йодо бекардяш, ыштя нясл-няъобяти йодо бекардяш. Ягяр инсон ыштяни йодо бекардябц, кийе яв, бявядя чяй чы ьыймятыш щесте? Бявядя яв вящшийе (кцжийе) ки, пыштоникц ъо бе – ъяхи яй дынйо вардя валидейнонян зындяни, явон чяй йодо бешдян».

Балтасар Трасиани мцдрикя кяломонядя гыляй жыгойе: «Бя щямвятянон хос бя ноьсанонкц берях. Ов ыштя кейфиййятон ыштя дявардя зяминонкц пегяте тяки инсонян ыштя чок ийян пцчя ъящятон моякц бя мящоликц пегятедя. Щятто ян мядяния хяльиян тябии ноьсаноныш бедя. Щамцсйон бы барядя йа ды истещзо, йаинки ды бядхояти гяп жяйдян».

Чямя зямони йоля демакратонядя гыляйня Васлав Гавел ыштя виндемонон гыляйядя вотяше: «Я ше ки, ямя ыштя кя тякиня ьябцл кардямон, ячяй фялсяфи мяна – ьыймяти бя ся дяшеро яй, бя чан ьат консентрик гырдцлон бябе охшяш дой ки, ячяй мийонядя чямя «Аз» (мы) выряж ся. Чымы кя – чымы жийя выря – ди йа шящяр, конъо аз чы моякц бям, йаинки конъо аз жидям ысят.

Чымы кя – чымы аиля, чымы дцстон, чымы сосиал иян интелектуал ятроф, чымы сянят, чымы ко кардя выря; ялбяття ки, конъо аз жидям – яврян чымы кяйе.

Дцз жягоян «Чымы кя» яв чымы чех бе, чымы милли мянсцбиййяти нязядя гятедя. Аз сябяб виндяним ки, бо чичи горя аз бяпе бя кя бы аспекти ыштя вяфодоряти нийо быкям. Чехи зывон, бя чехи оид бя дынйо бяся дяше, чехи тарихи тяърцбя, чехи щыня ийян тарси оид бя тясяввцр, чехи йомор-ымон щямя «Чымы кя» вотя бя гырдцлонкц ъо ни. Аз яминим ки, чы кя щар гыля аспект бяпе бя гый гятя быбц щямян чокня щесте жягоян ьябцл быбц.

Ьырбиня ящандон, охоядя яйян вотем пидя ки, ыштя милляти ысят бя гый ныгятякяси иян бяштя балон моя зывони онымцтякяси мийонядя принсипал щич фярг ни. Быбц-быбц 20-30 сор фярг щесте. Чцнки бяштя баля ысят толыши онымцтякяс 20-30 сори бядигя ыштя милляти бя гый ныгятякяси ыштя милляти нызнякяси тярбийя кардя. Пани бя хыдо!


Т.С.Фятуллайев

Астара району Сым кяндинин гябир абидяляри


Диэяр бир гябиристанлыг ися «Амбяжин - щи» («Анбаранлыларын якин сащяси») адланан яразидядир. Гябиристанлыг кяндин шяргиндя 3 щектара гядяр бир яразини ящатя едир вя мцхтялиф типли гябирцстц абидялярля зянэиндир.

Тарихи бахымдан мараг доьуран Сым кянди яразисиндя йерляшян гябиристанлыглардан бири дя «Сяглцстцн» адланыр. Дейилянляря эюря «Сяглцстцн» бир заманлар бу яразидя щюкмранлыг етмиш шащ гызынын ады иля баьлыдыр.


Рявайятя эюря лап гядим заманларда бу яразидя ятраф мямлякятлярин щюкмдарларындан юзцнцн ядаляти иля сечилян бир падшащ вар имиш. Бу шащын дюврцндя ящали о гядяр фираван йашайырмыш ки, аълыг ня олдуьуну билмирмишляр. Бир эцн онунла гоншу олан йедди щюкмдар наз-немяти бол олан бу мямлякяти яля кечиртмяк цчцн бирляшиб гяфилдян щцъум едирляр. Лакин бу юлкяни яля кечиря билмяйиб, бюйцк итэиляр веряряк кор пешман эерийя гайыдырлар. Юзляринин мяьлуб олма сябяблярини бу фираван мямлякятин ордусуна сяркярдялик едян 18 йашлы аьыллы, эюзял вя фярасятли шащ гызы Эцлцстанда эюрцрляр. Дцшмянляр йыьышыб юз араларында беля бир гярара эялирляр ки, юз щайыфларыны онларын ордусуну дармадаьын етмиш сяркярдя шащ гызындан алсынлар. Йашъа даща эянъ олан щюкмдарлардан бири бу иши ющдясиня эютцрцр. Еля бу сябябдян ъаван падшащ ядалятли шащла «достлуг ялагяси» гурмаг цчцн йаздыьы мяктубла гасидини тезликля онун сарайына эюндярир. Гыса бир заманда онлар арасында барышыг ялдя олунур. Бу минвалла бир мцддят кечир. Нящайят, бир эцн юзцнцн чиркин мягсядини щяйата кечирмяк цчцн шащ гызы Эцлцстаны атасындан истяйир. Гоъалмыш, йашы ютмцш щюкмдар юзцня даща бир ювлад газандыьыны дцшцнцб сарайына эюндярилян елчиляри эерийя - шад хябярля йола салыр. Йахын эцнлярин бириндя той тяйин олунур. Той иля ялагядар щяр ики падшащлыгда 40 эцн шянлик едилир. Эялин ъаван падшащын сарайына кючцрцлцр. Лакин той эцнцн сабащысы Эцлцстан яр евиндян атасынын мямлякятиня говулур. Ел ичиндя рцсвай едилмиш эцнащсыз шащ гызы бир мцддят щеч диниб данышыб - эцлмцр. Бир сюзля, щамыдан эизлянир. Ядалятли щюкмдар дцшмянин няйя эюря достлуг едиб гызыны истямясини баша дцшся дя, артыг иш-ишдян кечмишди. Бу щадисядян бир нечя эцн сонра сарайа сяс йайылыр ки, Эцлцстан йоха чыхыб. Сарайа эетдийини щеч ким билмир. Арадан йедди эцн кечир, сяккизинъи эцн эерийя дюнян Эцлцстан юзцйля хуръунда эятирдийи йедди кясилмиш адам башыны атасынын айаглары алтына атыр. Щамыйа инди айдын олур ки, Эцлцстан бу йедди эцндя щарайа йох олубмуш. Эятирдийи инсан башлары бир заманлар бу мямлякятя щцъум етмиш йедди бядниййят дцшмян щюкмдарына мяхсус иди. Эцлцстаны ел ичиндя рцсвай етмиш ъаван падшащын да ганлы башы онларын арасында иди.

Сящяри эцн «Эцлцстан йеня сарайдан йоха чыхыб» хябяри бцтцн мямлякятя йайылыр. Бцтцн ел бу мямлякяти бирдяфялик дцшмянлярдян хилас етмиш гящряман шащ гызынын ахтарышына чыхыр.

Юз гисасыны алдыгдан сонра йашамаьы юзцня рява эюрмяйян Эцлцстан ися чохдан иди интищар едиб, дцнйасыны дяйишмишди.

Шащ гызынын ъясяди тапылдыьы йердяъя дяфн олунмушду. Ел гящряманы бурада чох да тянща галмамыш, тезликля ятрафында чохлу йени вяфат едянлярин гябирляри газылмышдыр. Гябиристанлыг ися индийя кими «Сяглцстцн», «Сярэцлцстан» вя йахуд «Эцлцстанын гябиристанлыьы» адланыр.

Яразиси бир нечя щектар олан бу Гябиристанлыгда уйуйан гябирлярин бир гисми исламиййятдян яввяля, диэяр бир гисми ися сонракы дюврляря аиддир. Чцнки цзц гибляйя гойулан гябирлярля йанашы, мцхтялиф истигамятляря гойулан мамыр басмыш, аз гала тябии шякилдя итиб - батмагда олан чохлу сайда гябирляр дя мцшащидя олунур. Гябир дашлары цзяриндя олан, индийядяк юйрянилмяйян мцхтялиф нахышлар вя бу эцнцмцзядяк сирри ачылмайан йазы ишаряляри тарихи бахымдан мараг доьурур.

Ян мараглысы будур ки, «Сяглцстцнцн» орта адам щцндцрлцйцндя олан баш дашында эцняш тясвири шяклини хатырладан гадын сифятиня охшар ойма вардыр. Йерли ящалинин зийарят етдийи даш да гябиристанлыгдакы щямян бу баш дашыдыр. Щямин даш бу эцнцмцздя дя ортадан ики щиссяйя намялум сябялярдян бюлцнцб галмагдадыр. Ел арасында мювъуд олан рявайятя эюря щяр щансы бир арвадын ушаьы олмурса, гурбан бойун олуб «Сяглцстцня» зийарят ется, Аллащ она ювлад бяхш едяр. Ятрафда ушаьы олмайан гадынлар инди дя «Сяглцстцня» цз тутурлар.

«Сяглцстцн» гябиристанлыьынын эиряъяйиндя, дяря чайынын шимал тяряфиндя «Шящидан» («Шящидляр») дейилян йердя гядим бир мябяд бцнюврясинин галыьы мювъуддур. Мцзяффяр Аббасовун дедийиня эюря, исламдан яввял юлянляри щямин мябяддя гойуб, сонрадан Гябиристанлыгда дяфн едярмишляр. «Шящидан»да бу эцн ийирмидян чох гябир йери мювъуддур. Лакин бу ярази ня цчцн «Шящидан» адланыр мялум дейил.

Сым яразисиндя мювъуд олан гябиристанлыглардан бири дя «Яййяпештя» гябиристанлыьыдыр. Бу гябиристанлыг Сым-Шиндан йолунун цстцндя йерляшир. Шиндан галасынын ашаьысында Иран Ислам Республикасынын сярщяд хяттинин бир нечя йцз метрлийиндядир. Сабир Фятуллайевин дедийиня эюря чох да бюйцк олмайан бу гябиристанлыгда дцшмян щцъумундан галайа сыьынаркян щялак оланларын вя йайлаг дюврцндя бу яразидя вяфат едянлярин гябирляридир. Сымын шималында йерляшян яразиси 2 щектара йахын олан «Шейх Абдулла» гябиристанлыьы да мцгяддяс зийарятэащлардан биридир. Бу гябиристанлыьын да йашынын гядимлийини, торпагда тябии шякилдя изи итмякдя олан cохсайлы гябирляр тясдиг едир. «Шейх Абдулла» зийарятэащы да юзцнямяхсус кярамятя маликдир. Сым кяндинин сакини Ъяфяров Баьинин бу гябиристанлыг щаггында дедикляри:

«Кечмишдя йай айларында щяддян артыг гураглыг дюврцндя, йаьышын йаьмасына ещтийаъ дуйуланда йерли вя ятраф кяндлярин ящалиси «Шейх Абдулла» тцрбясиндян имдад дилийяряк, гурбан кясмякля истякляриня йетмишляр. Гураглыг дюврцндя аьсаггаллар мяслящятляшиб гурбанлыг щейваны «Шейх Абдулла» зийарятэащына апарар, дястнамаз алыб щейваны кясмишляр, сонра еля орадаъа гурбанлыг яти кясилмиш, щейванын дяриси цстцндя ещтийаъы оланлара вя йохсуллара пайламышлар. Ондан сонра тезликля Аллащ-тяала бурада уйуйан Шейхин мящяббятиня гурбан кясянлярин истяйини йериня йетирярмиш. Бу ъцр мярасимляр Сым яразисиндя лазым олан вахт тякрар олунур. Щал-щазырда да Сым вя ятраф кяндлярин ящалиси гураглыг дюврцндя ниййят едиб, дястнамаз алыб «Шейх Абдулла»нын зийарятэащындан «тябяррик» (бир овуъ торпаг) эютцрцб ахар суйа атар вя йа садяъя суда исладарлар. Ондан сонра тезликля ниййятляри йериня йетир вя йаьыш йаьыр.

Сым яразисиндя йерляшян, тякъя Астара вя онун ятраф районларында дейил, Иран Ислам Республикасында да танынан, аьыр оъаг кими зийарят едилян тцрбялярдян бири дя «Пир-Былынд» («Уъа-Пир», «Уъада дуран пир») тцрбясидир. Тцрбя Сым-Шиндан истигамятиндя Ути харабалыьынын гярбиндя йерляшир. Тцрбянин диэяр зийарятэащларынын йашынын чохлуьуну Гябиристанлыьа гядям гойан щяр кяс щисс едир. Чцнки зийарятэащын бир чох гябирляри артыг тябии шякилдя торпагда итмиш вя йа итмякдядир. Яксяр гябирлярин даш абидялярини мамыр басмыш, эюрцнмяз етмишдир. Тцрбянин вя онун ятрафында мювъуд олан йашайышын гядимлийини ян азы Тунъ дюврцня аид олдуьуну 5-6 мин илдян артыг йашы олан зийарятэащ адынын яввялиндя ишлядилян «Пир» («Пи») сюзц дя тясдигляйир. Гябирцстц абидяляр щям пилляли, щям дя ади гайдададыр. «Пир-Былынд»ын мяркязиндя тяпядя йашы бялли олмайан палыд вя диэяр аьаъларын кюкляри алтында гядим бир харабалыьын йери мцшащидя олунур. Тяпянин гурулушу санки курганы хатырладыр. Курганын ятяйиндя йан-йана цч гябир вардыр. Щямин гябирлярин цзяриндяки нящянэ даш юзц дя цч пиллялидир. Гябиристанлыьа эялянлярин дя ян чох зийарят етдийи цстцнц мамырлар басмыш бу цч гябир цстц дашдыр. Юлчцляри мцхтялиф олан щямян абидяляр щям дя ниййят дашы бесаб олунур. Зийарятчиляр ниййят тутуб, гябир дашынын цзяриндя кичик бир даш парчасы гойурлар вя инанырлар ки, ниййятляри щасил олаъаг. Дини инанълара эюря шяфа тапмаг цчцн зийарятчиляр юзцнцн вя йа хястялянян адамын палтарынын тикясиндян Гябирин йанындакы колун будаьына баьлайырлар.

Бу зийарятэащы диэярляриндян фяргляндирян юзцнямяхсус хцсусиййятлярдян бири дя будур ки, бу цч Гябирин щансынын ясас зийарятэащы олмасы билинмир.

Щяля ХIХ ясрин орталарында щямин гябирлярин цзяриндя Шейх Аббасын ювладлары тяряфиндян айры-айры вахтларда «коло» («мягбяря») тикился дя бу тикилиляри сящяри эцн Гябирин 100-150 метрлийиндяки дярядя ахан чайда эюрмцшляр. Она эюря дя индийя кими зийарятэащда мягбяря тикилмямишдир. «Пир - Былынд» зийарятэащынын ятраф Гябиристанлыглардан фяргляндирян диэяр хцсусиййятляриндян бири дя онун щаггында халг арасында йайылмыш олан рявайят вя инанъларын сайъа чохлуьудур. Бу да онун йашынын даща чохлуьундан иряли эялир.

Мювъуд олан инанълара эюря «Пир-Былынд» зийарятэащында «пештодя-сыь» («бел сюйкянян даш») адланан дашын кярамяти ондадыр ки, щяр кясин бели аьрайарса, бу дашын йанына эедяр, цч дяфя белини щямин даша сюйкяйяр, юзц иля эятирдийи бир санъаьы дашын цстцня гойар вя беляликля аьрылардан азад олуб шяфа тапар. Инди дя йахын вя узаг кяндлярин ящалиси бу дашын шяфавериъи гцввясиндян истифадя едирляр.

Щаггында данышылан бел сюйкянилян даш районумузун башга зийарятэащларында да мювъуддур.

Гябиристанлыьын эиряъяйиндяки ниййят дашы да «Пир-Былынд» зийарятэащындакы инанълардан биридир. Тязя евлянянляр вя йа ушаьы олмайанлар ниййят дашынын йанына эедяр, ниййят тутар ки, ушаьы олар вя йа олмаз. Сонра дашын дибиндяки ойугдан бир овуъ торпаг эютцряр, яэяр овуъундакы торпагда щяр щансы бир щяшарат вя йа ъанлы оларса, демяли ниййяти баш тутар.

Диэяр бир инанъа эюря ися ниййят дашынын йанына эялян шяхс чубуглардан нянни вя йа бешик дцзялдяр, ону ниййят дашынын йанындакы ойугдан асар. Сабащысы эцн эялиб няннийя бахар. Яэяр онун ичиндя щяр щансы бир будаг тикяси, аьаъ гырынтысы, йарпаг вя сары сим оларса, демяли, щямян адамын ювлады олаъаг. Беля олдугда щямин шяхс няннинин ичиндяки ъисми эютцрцб ушаьы оланда яввял онун бешийиндян, сонрадан ися (айаг тутуб йерийяндя) бойнундан асар ки, ювлады эяляъякдя бцтцн шяр бялалардан щифз олунсун.

Сым вя онун ятраф яразиляринин тарихини гиймятляндирмяк цчцн ялимиздя бу тцрбя иля баьлы даща бир инанъ щаггында мялумат вардыр. «Пир-Былынд» зийарятэащынын шярг тяряфиндя «Крана до» дейилян ашаьы тяряфдян ойуьу олан гоз аьаъындан эюйюскцряк хястялийиня тутулмуш ушагларын мцалиъясиндя истифадя олунур. Бу щагда Абдулла Ящмядовун дедикляри:

«Мян ушаглыгда кичик дайым Шейх Мирщясянля чох вахты бир йердя олардым. О, эетдийи йерляря мяни дя апарарды. Бир эцн мешяйя эедирдик, мян эюйюскцряйя тутулмушдум. Йолда юскцрмяйя башладым, аз гала няфясим кясилирди. Дайым мяни тез тцрбяйя апарды. Орада мяни бир гоз аьаъын эювдясиндяки йерин цстцндян цч дяфя о тяряф - бу тяряфя кечиртди. О эцндян юскцряйим саьалмаьа башлады. Дайымын эюстяриши иля нязир олараг цч ядяд чий йумурта апарыб «Крана до»нун йарыьында гойдум».

Сымда олан «Каня - щи» («кющня якин йери») зийарятэащы бурайа орта ясрлярдя эялмиш шейхлярин ады иля баьлыдыр. Гябиристанлыгда тяхминян 600-дян чох гябир мцшащидя олунур. Зийарятэащын ясас пири Шейх Аббасын ики оьлу - Шейх Салещ вя Шейх Молла Фяряъдир.

Дюврцнцн бюйцк шяхсиййятляриндян бири олан Ярдябил шейхи Шейх Сяфияддинин няслиндян олан Сым шейхляри ислам дининин йайылмасы иля ялагядар Сыма тяшриф буйурмушлар.

Цмумиййятля, дюврцнцн нцфузлу шяхсиййятляриндян олан шейхляр няслинин нцмайяндяляри щал-щазырда да Астара районунун мцхтялиф йашайыш мянтягяляриндя, о ъцмлядян, Сым, Сяливя, Мики кяндляриндя вя Кижябо гясябясиндя йашайырлар.


Ращим СЯлимоьлу

Шящид Б.Мяммядов адына

Кцсякяран кянд ясас

мяктябинин шаэирди.


Инам


Торпаьы сатанлар галмаз ъязасыз,

Дцшмян дя щеч заман галмаз бяласыз.

Бу йахын заманда одсуз, силащсыз,

Алар Гарабаьы Щейдяр бабамыз!


^ ШЯщид БалЯмир


Биз сянин адыны тутуруг язиз,

Эцрурла дюйцнцр даим гялбимиз.

Азяри йурдунда сянсян фяхримиз,

Щцняриня ящсян, шящид Балямир!


Бу эюзял, бу доьма кянддя доьулдун,

Атылдын ичиня аловун, одун.

Вятянин йолунда сян шящид олдун.

Гейрятиня ящсян, шящид Балямир!


^ Надир мцЯллим


Ямя ныштямон бо-щовя,

Бяштя пя кардямон ловя:

Бывот бяты кий дярс доя,

Яв вотедя: – Надир мцяллим.


Орзцме быбцм мцяллим,

Бя щырдянон быдям тялим.

Тыкц вотдя щежо Сялим,

Ве сяь би ты, Надир мцяллим!

_________________________n


^ Валещ

Хейруллаоьлу

(Мусайев) 1986-ъы сорядя Лики ряйони Тяндцля диядя бя дынйо омя. Ыся Бокцядя жиедя. Тырки ийян толыши зывонядя шер нывышдя. Бя сыхани, бя сяняти йоля щявясиж щесте. Инамиш бедямон ки, яв ше-ше чокя шеерон бянывыште. Бы цми ишыьядя ячяй шери бя щандякясон тягдим кардямон.


Щай Хыдо


Ын рцжьар дягишбя зындяным бочи,

Бы дарди ты быкя ялоъ, щай Хыдо,

Бя чоки ве вахти кардедян пцчи,

Бы дарди ты быкя ялоъ, щай Хыдо.


Яьылон бя йолон дойдян щей димя,

Щич кясян мясдяни щич кяси бямя,

Инсонон бочиро дягишбян щямя,

Бы дарди ты быкя ялоъ, щай Хыдо.


Чы шатон дастядя ясирин ростон,

Машдя дешмен бедян ымрцжня дцстон,

Щяроми щарде бя деврядя щостон,

Бы дарди ты быкя ялоъ, щай Хыдо.


Тярсиня фяляки чяхыш гардедя,

Ща кяси щестеже боштя щардедя,

Одямян щесте ки вяши мардедя,

Бы дарди ты быкя ялоъ, щай Хыдо.


Щай Хыдо, мязлцмон сядо ты бымяш,

Ьяряйз ты бы дарди ялоъ кардякяс, –

Нимоне дынйодя, нимоне щич кяс,

Бы дарди ты быкя ялоъ, щай Хыдо.

_________________________n


^ КЯмалЯ

НЯсирова

1985-ъи илдя Астара районунун Пенсяр кяндиндя анадан олуб. Ядябиййата бюйцк мараг эюстярир. Орта мяктябин VIII синфиндя охуйаркян илк шерини йазмышдыр. Бядии йарадыъылыьа олан щявясини нязяря алыб, Кямалянин 2 шерини «Толыши Сядо» гязетиня тягдим едирям. Цмид едирям ки, бу гайьы ону даща да щявясляндиряъякдир.

Шер аляминдя щяля кювряк аддымларыны атан Кямаляйя уьурлар арзулайырам.

Ъаваншир Пенсярли.


АзЯрбайъаным

Эюзляримин гарасыдыр,

Цряйимин парасыдыр.

Мярд иэидляр галасыдыр -

Азярбайъаным!


Ясрлярин щарайыдыр,

Бяхтимизин сарайыдыр.

Йурд адлы танры пайыдыр,

Азярбайъаным!


Арзуларын вцсалыдыр,

Йенилмязлик тимсалыдыр.

Мцстягиллик имзалыдыр -

Азярбайъаным

Баба вЯ нЯвЯ

Язиз бабам Мир Мяммядя

итщаф едирям.


Бир гоъа юмрцнцн ащыл чаьында,

Йеня отурмушду щяйят баьында.

Баьдан эцл-чичяйин ятри эялирди,

Гоъа кечмишиня щейфслянирди.

Дейирди, бу гядяр юмцр сцрмцшям,

Йахшы эцн эюрмцшям, пис эцн эюрмцшям.

Юмрцмя зярбяляр вуран да олуб.

Архамда даь кими дуран да олуб,

Билмирдим гоъалыг щаглайар мяни.

Бир истяк, бир арзу сахлайар мяни.

Нявямдир баьлайан мяни щяйата,

Каш о да бюйцйя, камала чата!

Йахшылыг ейлясин йахшы инсана.

Ата-ана цчцн црякдян йана.

Мяним эянълийими йашатсын нявям.

Аталар демишкян «дювлятдя дявям».

Гуруб-йаратмаьа йохдур тагятим.

Беляймиш Аллащдан мяним гисмятим.

Ейби йох, нявямин ъаны саь олсун,

Ямялляри эцл-чичякли баь олсун!

Гоъа буну дейиб, сусду бир гядяр.

Цзцндя, эюзцндя изтираб, кядяр.

Эюз эяздириб чаьырды нявясини

О, ешитъяк бабасынын сясини.

Гачыб эялди, бойнуну гуъаглады.

Баба – йашы ютмцш гоъа бир киши.

Баба – бцтюв няслин йахын кечмиши.

Нявя – сойкюкцнцн давамчысыдыр,

Нявя – бабасынын илщамчысыдыр.

_________________________n


^ Ващид

Ялиханоьлу

1987-ъи илдя Лерик районунун Чайруд кяндиндя анадан олуб. Мяктяблидир. Шеря, сянтя бюйцк щявяс эюстярир. Онун шерляри цмид доьурур.


Арзулар


Инсанларын цряйи

Арзуларла долудур,

Юмцр – арзуйа доьру

Узанан даь йолудур.


Бцтцн арзуларына

Инсан йетмир щяйатда.

Цряк – арзу баьчасы

Щяр чичяйи бир адда.


Еля арзулар вар ки,

Йоллара дцшцб итир.

Еля арзулар вар ки,

Ялдя чичяк тяк битир.


Охшасын црякляри

Даим арзу няьмяси.

Каш инсан арзулары

Сярщядя туш эялмясин.


ВЯтЯн


Вятян мяним цряйим

Сонсуз мящяббятимдир.

Вятян мяним мцгяддяс

Намусум, гейрятимдир.


Кюксцндя арзу, диляк,

Гуш тяк чырпыныр цряк.

Дярбянддян Тябризядяк,

Бу йурд щягигятимдир.


Йурдумун азад чаьы,

Юпдцм цчрянэ байраьы.

Азярбайъан торпаьы -

Баба яманятимдир.


^ БИР ЙАЗЭЦНЦ


Йаз думаны дуваг кими,

Бязяйибди йамаълары.

Мяхмяр донлу чямянлярин,

Исланыб йашыл сачлары.


Бу йаз гушларын сясиндян,

Йашыл няьмяляр ялянир.

Гайаларын сцкуту да

Йамйашыл рянэдя бялянир.


Йаз щавалы дуйьуларым,

Чичякляйир лячяк-лячяк.

инанырам бир йаз эцнц,

Гялябя ятри эяляъяк.

_________________________n


ЯлимЯммЯд

АьазадЯ

Лянкяранда йашайыб йарадан вя поетик сюзцн мещриня, цлфятиня кюнцл вермиш шаирлярдяндир. «Мяним щясрятими яманят сахла» вя «Кярбяла йаньысы» адлы шер вя поема китабларынын мцяллифидир. Гялби танры севэисийля чырпынан тявазюкар бир инсан, сямими вя кювряк бир шаирдир Мяшяди Ялимяммяд Аьазадя.

Онун шерлярини «Толыши Сядо» гязетинин охуъуларына тягдим едирик.


^ Дцнйа хатирЯдир каинат хЯйал


Кюрпя хатирянин эюзц ачылды,

Арзудан бир сыьал чякди цзцня.

Гюнчя тяк ачылан хатиря эюзц,

Дцнйанын рясмини чякди эюзцня.


Хатиря тарихин тямял дашыды,

Ган иля йазылыб о йаддашлара.

Дцнйа мящвяриндян чыхса да беля,

Хатиря из салар ъаныз дашлара.


Хатиряляр бязян сирли бир суал,

Инсан йаддашында ахтарыр ону.

Дцнйа хатирядир, каинат хяйал...

Щяр бир башланьыъын олур бир сону.


Бу дцнйа онсуз да

дцзЯлЯн дейил

^ Мяммяд Араза


Дцнйа бир гярибин йаныглы ащы,

Сяссиз талелярин сясли эцнащы.

Дярдсизин гулудур, дярдлинин шащы,

Бу дцнйа онсуз да дцзялян дейил.


Юмрц-эцнц аддым-аддым адлайыр

Талеляри гырчын-гырчын гатлайыр.

Эюз йорулур, црякляр дя чатлайыр,

Бу дцнйа онсуз да дцзялян дейил.


Гызынан йох оъаьында, кюзцндя,

Эюз йашытяк сцзцлцрцк эюзцндян.

Йолу бирмиш яйринин дя, дцзцн дя,

Бу дцнйа онсуз да дцзялян дейил.


Мин бир дярдя дярман биръя тиканы,

Эюрцнмяз бир сирдир йерин тяканы.

Ня заманы бялли, ня дя мяканы,

Бу дцнйа онсуз да дцзялян дейил.


ЧиЧЯклЯйЯр


Арзулар хяйалда ъошгун бир дяниз,

Бязян йад эюрцнцр бизя кюлэямиз.

Бяхтин ятяйиня чатса ялимиз,

Арзулар дил ачар, сюз чичякляйяр.


Щясрятин цряйи чат верян эеъя,

Мялякляр севиниб йеря юняъяк.

Торпаг ойанаъаг, дашлар диняъяк,

Оъаглар алышар, кюз чичякляйяр.


Гям-гцсся дцнйадан дцшяндя гачаг,

Кядяр ялчим-ялчим сачын йолаъаг.

Ялинин эюзцндя щясрят солаъаг,

Вцсал атяшиндян цз чичякляйяр.


«ЪЯнэи» сЯси


Эюй эцрулдар, йер титряйяр,

Йарылаъаг «Ъянэи» сяси.

Торпаг алтда щайгыраъаг,

Бабаларын даш няряси.


Ичимдя Араз щясряти,

Илмя-илмя ачылаъаг.

Сяттар ханын щарайындан,

Рущум эцляр оъаг-оъаг.


Шащ Исмайыл Чалдырандан

Алды тарихин дярсини.

Тябриздя байраг тяк асды,

Бабякин мяьрур сясини.


^ ВЯтЯн аьрысы


Гызылэцл боьулуб гюнчя ичиндя,

Вахтсыз гыша дюнцб онун да йазы.

Тябяссцмц донмуш сойуг цзцндя,

Даща эюрцнмяйир лалянин назы.


Щяр эцн йухуларда мяни сясляйир,

Итмиш торпагларын дяряси, даьы.

Бу дярдляр, аьрылар, гяддими яйир,

Йетимя бянзяйир вятян торпаьы.


Йамаъларда солуб ачылан чичяк,

Гайнар булагларын донуб чешмяси.

Сцкута гярг олуб лал бир мязар тяк,

Гарабаь елиндя бцлбцлцн сяси.


Рущумтяк дуйурам ана торпаьы,

Йурдумун дашы да санки чичякди.

Гялбимдя уъалан инам байраьы.

Билирям щеч заман енмяйяъякдир.


^ Шаирин мцкафаты


Ъошуб уммана дюнцр,

Бязян синямдя цряк.

Сюз гялбимдя сяслянир,

Ширин, щязин няьмя тяк.


Щярдян тянща галанда,

Динляйирям гялбими.

Дцшцнъями ишидир,

Сюз улу эцняш кими.


Отуруб юз ичимдя,

Щярдян гурурам бардаш.

Арзулар чичяклянир,

Гялбимдя йаваш-йаваш.


Гялб бир баьлы килиддир,

Дилдир ачары онун.

Сюз дя рягям кимидир,

Сонсуздур, йохдур сону.


Юз нуруна бялясин,

Танры бу сюз ешгими.

Рущума сяпилибдир,

Сюзляр тяр чичяк кими.


Сюзцн нуру ишыьы,

Бязяйир каинаты.

Улу сюздцр шаирин

Ян бюйцк мцкафаты.

_________________________n

? 27(80), Ийцл 2003-ъи sор


^ БЫВОТЯМОН - БЫБЯМЯМОН


Няняле, бы сяфя папа бийяйш


Яли НАСИР


Пяришоня халя кийе? Валла, гядяй соях быдом, щяммя бязнейон. Ямо аз мяслящят зындям ки, ым мясяля вейян ож кардейо ещтийоъ ни. Бочи ещтийаъ ни, яйян бошмяро пешо бявотем.

Бяле, Пяришоня халя машдя сыбядян яшде дяше бя лимоя-мандяленя щи ды ьяйчи игля-игля до холонкц елашгийя лимон-мандяленон чынийе, гырдя карде бя леья замбцлон. Пешо ды тахтя поплингя рост бе бя кя дийяш карде, кядя щяля шин-шини щытя яьлон бя вяйц ячей ышдяникц асыли ныбя чяй чяшон пцр бин ды арси.

Не, не, язизя дивожон, Пяришоня халя жяьо женонядя ныбе. Вотедябин ки, Пяришон бяпе зоя бябяй, чоко бя яв киня бя. Щяля яйян вотдян ки, ячей шця бы ъывон мардеядя жоьо яв бямяни. Хылося, Пяришоня халя чич якяший – ышдя дылядя якяший. Щич вахт ышдя дарди, ьями бя бырцз нядяй. Чцнки чо яв чы яьылятикц жыго шой-шойя рцжыш ве камыш виндябе. Се гля киня игля зояш бяня мерди ъолня-ъолня пероснише, кясойбыш карде.

Чы нявеминъи сори я Ьярябоьи мцщарибя бино кардийядя ышдян ышдя игляли зояш дяро карде бо Вятяни мцдафийя кайро. Няве дымынъи сорядя чы Аьдяря хилос кай ямялийот шеядя ячяй зоя вей йоля ьящрямонятиш нишон дой, щяля бяй бя жяьо зоя перосне горош чы щафт са чо нцмряйня бригядякц тяшяккцря мяктцбян омяй. Пешо няве семинъи сори мялцм щадисяон горош ве ьырйятиня зооншон гяте. Чявон дылядя чы Пяришоня халя иглялийя зояян щестбе. Нянямардя Пяришоня халя манде ды тожя вяйц, ды игля корпя нявя. Ым щяля бя и тяряф, йазыья жени бинош кай щавз, лимо, мандялен щявате-щявате кяйян огяте ийян бя мящкямя кяйбон, бя тцрмя кяйбон ше-оме карде. Ысят дцз да соре бя вязиййятядяйе чямя Пяришоня халя. Ямо жяго мязынян ки, ым дявардя соронядя бя и кяси гыйыш шат ка, не яши, ьятиййян. Ладяй вотыме ки, ым толышя киня мерде, чы мерди киняйе.

Бердям ячей нявя ышдя сийо чяшоныш окарде щанцмжян-щанцмжяни вотше: Няняле, шедяш?

Няня: Ща нянябяшды ьыбон, шедям. Омеядя няня ботыро чич быстяно?

Нявя: Щиччи мястян няняле. Ямо ым сяфя омеядя щцкмян папа бийяйш. Щанядя цжянян яви виндябим. Вотдябе няня бы сяфя омийядя азян дяй бомем.

Няня: Ща, чымы баля, бысяфя папа бявам.

Пяришоня мо ым сыханоныш ды зц воте. Гасбц саминъи кяря бе бя нявя ым сыхани додябе. Ря-ря ышдя димыш шышде ки, ышдяни сокит быко.

Чы Бцкц тожя выжори кяйбякц игля пийяжени навядя ды гля толышя замбцл щестбе. Игля-игля, дыгля-дыгля гядя-гядя щяватдябе. Чы кяйкц вардя мандялени, лимо щявате-щявате ышдя дылядя нопегят кардябе ки, ыми бящватом тикей яйн-цйн бысянон бышцм бя тцрмя бя баля быгыном, тикейян ше-ме быстяном цжан шанго ды пойизи огардом бцшцм бя Ланкон бя кя. Дцзиш ымон бяйо ве щосондя ко бе, ьяряйз игля ко. Нявя бяйыш вотябе: «Няня бы сяфя папа бийяйш». Щожо бы вахти чы кямикц дыгля вызмя полис беше. Щиччи нывотя дцчц гынин ды ляья чы замбцлон. Замбцлонядя бя лимо-мандялинон биношон карде ды кцчя сябясарц гцлц-гцлц щарде.

Пяришоня халя сыфтя нызняше чич быко. И бердямядя бя чяй гцшон бяня бяркя авагцря глей сядо омяй. Ря-ря ышдяныш пеной бя диво. Пешо щисыш кай ки, ячей ды кцлцнъи мийонякц ки ся ды гоня кывалти бярк глей зярбяш жяй. Пешо ячяй чяшон бя токи омяй. Ячей зоноон гядя-гядя ьат бе-бе бяъей гцш глей вей бяркядян глей сядо омяй: Копяки киня, йерпцлиш дояни, щяля ийо тиъарятян кардя.

Я гля сядо вотдябе: Зя, гасбц мардябц? Цжянян иминъи сядо: Яши, толышон ъон зынедям, мещкям бябе, бой бцшамон. Бы вахти бя Пяришоня халя гцши ъо сядо омяй: Няняле, бы сяфя папа бийяйш, няняле, тыны папа ъон, бы сяфя папа бийяйш.


Ща толыш


Кяй кялякц него бябе, рост быби.

Ышды орзц тцм до бябе, рост быби,

Ышды авлодон шо бябе, рост быби,

Ышды дарди карде мы пи, ща Толыш,

Бызно тыни зындяни ки, ща Толыш.


Щич ки бяты зящмятядя то бяни,

Щич ки бяты вящдятядя то бяни,

Щич ки бяты ьырйятядя то бяни,

Бяс бочи мандяш сябяжи, ща Толыш,

Машдя охо ди бябе, ди, ща Толыш.


Ьяссям додям тыни бя мярдон ьяви,

Ышды роядя мардя бя мердон ьяви,

Быканд щяни ьямон, чы дардон ьяви,

Дызд дяшя бяшды шоря щи, ща Толыш,

Ышды йцрдися кашдя си, ща Толыш.


Ышды щони чяшмя еьятдян бийон

Дийякя, бекардя ботоно шох кийон?

Дандони тиж кардя бото щамсийон,

Ышды чокийон явязи, ща Толыш.

Бяс кыве ымрцжня Щязи, ща Толыш?


Вяссе щяни, дыгля даси мышд быкя,

Быжян бя ноъинся номердон бцкя.

Дцз бя чявон чяккцтися тц быкя.

Дцмбящяво дяьыля бызи, ща Толыш,

Мащашд щяни бяшдя нези, ща Толыш.


___________________n


Астара району, Кижябя кянд сакини

Аьайев Абы «Толыши Сядо» гязетиня

40 000 манат йардым етмишдир.

^ Аллащ кюмяйиниз олсун!


Бя толыши щярфи тяръцмяон

Низами Эянъяви


Бяты ышты авлод чич быкя, бызын,

Бявинде ыштя авлодонкц яйян.


Я кяси ки, Хыдокцш хябяш ни,

Аьли бя щямин беаьли рош ни.

^ Ъялаляддин Руми


Рцф бядяникц, бядян рцфикц ъо ни,

Щеч кяс рцфи ямма нибяня винде.


Сяди Ширази


Моли зякати быдя, бяче горош ки,

Боьбон рязи быбыры, ангы ве бядо.

^ Яли ибн Ябуталиб


Рцзи ды ъцряйе - ышты нявя рцзи, бятыно

нявя рцзи.

Бятино нявя рцзи тяряф ты нышушян, яв бяшты

тяряф бомя.


Чя елм ящли жя гяп яьяр дцрцсте - дявойе, яьяр дцйе - дарде.


^ Щафиз Ширази


Покияти ныбу, Кябя ийян бцтханя ийе,

Кядя ки, исмят ныбу, яйо бярякят ниябе.


Мящяммяд Фцзули


Сябр бя ща дарди ше-ше дяво бяка,

Сябрякя чич тямянна быкя, пяйдо бяка.

^ Александр Пушкин


Ыштя оляти тожиятикц, намцси ъывонятикц

ханди быкя.


Мящяммядщцсейн Шящрийар


Чцря бедя ки, Хыдо нызнямон,

Яьяр бызнямон, Яйкц нытарсямон ?!


Дя шя дцстон ысят пидяме ки, сощбят быкям,

Ей яъял, комяк быкя ки, бя дцстон бырясым.

Тяръцмя едянляри: Новрцзяли Мяммядов

Елман Исмайылоьлу


@ Балайар Садиг


^ ИМАМ ЩЦСЕЙН АШИГИ

(поема)


Гафгаз Мцсялманлары Рущани идарясинин сядри Щаъы Аллащшцкцр Пашазадя щязрятляриня сямими ещтирамла итщаф едирям.


Минаъат

«Биссимиллащир-рящманир-рящим».

Йа Рябб, мисраларым гой нцбар олсун.

Сяп мяним рущума гцдрят нуруну,

Йаздыьым щяр сятир нювбащар олсун.


Сирлярин ичиндя сирри-худасан,

Нурундан сирлярин эюзц гамашыр.

Сяъдяня халы тяк дюшяниб юмрцм,-

Илмя ляпялянир, нахышлар дашыр.


Ей адил щюкцмдар, ей улу шащым,

Бу сонсуз каинат юлкяндир сянин.

Нурунун кюлэяси ялянир йеря,

Эюзцмдяки ишыг кюлэяндир сянин.


Сяни вясф етмяйя гцдряти чатмыр,

Щяйадан алышыр сюзцн йанаьы.

Мяналар бойнуну гойуб чийниня,

Щювцлдян чатлайыр фикрин додаьы.


Тянщалыг адындан йарашыг алыб,

Цзц мцбарякдир тянщалыгларын.

Алнында тянщалыг имзасы вардыр,

Ялянян йаьышын, тюкцлян гарын.


Щяр эцн шяфяг-шяфяг ачылан сящяр,-

Ятри, гохусудур мцбаряклийин.

Эеъяляр-гаранлыг цнваны дейил,-

Даща бир сирридир уъа тяклийин.


Йа Рябб, салам олсун мин бир адына,

Адындыр гапысы мин бир щикмятин.

Гцдрятин сонсуздур, хяйала сыьмыр,

Щейрятдян йыхылыр йеря щейрятим.

Дцнйанын ян бюйцк уъалыглары,

Сянин ятяйиня чатмыр, илащи.

Сянли дуйьуларла мяст олан рущум,

Сюзцн йалманына йатмыр, илащи.


Мисралар сяъдяйя дуран ъанымдыр,

Сяни зикр еляйян дилимдир щяр сюз.

Сянин дярэащына цзцнц тутан,

Эцнцмдцр, айымдыр, илимдир щяр сюз.


Шцкцр кяряминя, шцкцр, Илащи,

Йашадым иманла сюз мювсцмцнц,

Бир чынгы щикмят сяп мисраларыма,

Дуйум мяляклярин тябяссцмцнц.


Илащи, мцбаряк байраьын кими,-

Каинат эюйляри тутуб ялиндя.

Дашлар да адыны зикр еляйирляр,

Мялякляр анлайан сцкут дилиндя.


Паклыг кюйняйини эейинян сулар,

Ибадят еляйир чаьламаьыйла.

Щяйата эюз ачан дилсиз кюрпяляр,

Сяни зикр еляйир аьламаьыйла.


Мцбаряк адыны басыб баьрына,

Ъцмля йаранмышын рузи тякняси.

Сянин ешгин иля чырпыныр мцдам,

Мисралар ичиндя сюзцн синяси.


Сяъдяня дурмушам сяссиз-сямирсиз,

Сябримин цзцнц сцкут йалайыр.

Улу дярэащына йол эедир гялбим,

Синямдя цмидляр тумуръуглайыр.


Адынла башлайыр илк гядямляри,

Ян улу истяйин, ян пак ниййятин.

Сянин ятяйини юпцбдц, Ряббим,-

Юмрцня эцн дцшцб ябядиййятин.


Сябрин кюлэя салыр уъалыглара,

Эцняш гцдрятинин бир зяррясидир.

Эюзцмцн эиляси шащиддир, Аллащ,

Дцнйа бир зяррянин мянзярясидир.


Кцляк цмидлярин тозуну алыр,

Улдузлар гуш кими гонур сясимя.

Сянин дярэащына эедян йоллары -

Елчи эюндярмишям сон няфясимя.


Йа Рябб, сянин ешгин зцлмят дашыдыр,

Эютцрян дя пешман, эютцрмяйян дя.

Ахирят эцнцндян неъя кечяъяк,

Сяни цряйиндя эюрмяйян бяндя.


Дашлар бу дцнйанын сцкут чичяйи,

Йа да ки, сябринин гялпяляридир,-

Яфв ейля, йа Ряббим, эцнаща вардым,-

Йохса, эунащкарын цмидляридир?


Илащи, эунащкар бяндяням сянин,

Эцнащ байраьыдыр сачымда щяр дян.

Адилсян, Рящимсян, баьышлайансан,

Изтираб чайлары ахыр ичимдян.


Дцнйайа йаздыьын мяктубдур инсан,

Онун щикмятини мюминляр билир.

Илащи, ешгинля вяъдя эялянин,

Эюзцнцн йашыны мялякляр силир.


Гялбими ябяди сяня вермишям,

Дярдлярим, гямлярим гялпялянибдир.

Ешгинля йаздыьым сюзляр, Илащи,

Кюнцл дяфтяримдя ляпялянибдир.


Йа Ряббим, ичимдян мяня бахырсан,

Бахырам, чюлцмдя сян варсан йеня.

Алышыр эюзцмдя щейрят кюйняйи,

Шцкцрляр едирям улу сирриня.


Гойма ясир дцшцм сюз чюлляриндя,

Сяня сары чапдым цмид атымы,

Сянин дярэащына ачдым ялими,

Илащи, касыбам, вер зякатымы.


Цмидляр дцшяндя дярд туфанына,

Иманым оъаг тяк мяни исидир.

Ялимдяки гялям уъа минаря,

Щяр мисрам мцбаряк язан сясидир.


Сянин дярэащына йетирмяк цчцн,

Бцкдцм мисралара кюнцл варымы.

Йаздыьым щяр сятир ибадятимди,

Илащи, гябул ет дуаларымы.


Вяслиня ъан атыр кюксцмдя цряк,

Щясрят байраьыдыр синямдяки ащ.

Гялбимин, рущумун щарайыдыр бу:

«Ла-илащя-илляллащ!»


НЯТ


Ей уъа Танрынын шанлы елчиси,

Мцбаряк адына саламлар олсун.

Ей уъа мягамын уъа йолчусу,

Мцгяддяс андына саламлар олсун.


Мцбаряк юмрцнцн щяр сцтунуну,

Танры юз ялийля нахышлайыбды.

Сян ана бятниня гядям басмамыш,

Мялякляр адыны алгышлайыбды.


Шяниня якилмиш гядир аьаъыдыр,

Бу йедди илмяли сонсуз каинат.

Црфани дадыны арифляр билир;

Ъяннят мейвясидир бир овуъ щяйат.

Йерлярин, эюйлярин иман шящяри,

Юмрцн щягигятин хяритясидир.

Нур иля йоьрулмуш щяр бир кяламын,

Камал мяктябидир, инам дярсидир.


Сянин мераъындыр, йа Рясулуллащ,

Кцллц-каинатын мцбаряк эцнц.

Нурлу гядяминя мясум мялякляр,

Сяпди чичяк-чичяк тябяссцмцнц.


Сянин иманынын нуру юнцндя,

Эцняш бир алышан кибрит чюпцдцр.

Щаггын дярэащына йазылан адын,-

Йерля эюй арасы улу кюрпцдцр.


Танры дярэащына эедян йолларын -

Щикмяти эюзцндян су ичиб сянин.

Црфани дцнйанын щяр хош кяламы

Мцгяддяс сюзцндян су ичиб сянин.


Щикмят цмманысан, цмман щикмяти,

Щяр кялмян илащи нур дальасыдыр.

Йа Няби, о уъа, мцбаряк адын,

Кцллц-каинатын ялифбасыдыр.


Йа Няби, шяниня сюз демяк цчцн

Якдим вараглара цмидлярими

Сяни вясф елямяк щцнярим дейил,

Бары урватлы ет сятирлярими.


Сясимин, сюзцмцн цфцгляриндя,

Дан йери сюкцлцб сянин адынла.

Йерлярин, эюйлярин алын йазысы,

Йа Рясул, йазылыб етигадынла.


Дярдин эцзэцсцня дюнся дя эюзцм,

Юмцр-эцн олса да илляр йорьуну.

Сянин шяфгятинля исинир сюзцм,

Цряйим щямишя сянин вурьунун.


Йерлярин – эюйлярин, ей мцгяддяси,

Сяпмисян рущума паклыг щявяси.

Динля цряйимдян эялян бу сяси,

Салам, йа Рясулуллащ!


Ей камал елминин нурлу шящяри,

Щикмят дцнйасына ачдын сящяри.

Кцллц-каинатын сон пейьямбяри,

Салам, йа Рясулуллащ!


Сяндян ядяб дярси алды мяляляр,

Гаршында сяъдяйя дурду фялякляр.

Иман ишыьыйла долуб црякляр,

Салам, йа Рясулуллащ!


Сян ядяб цмманы, щикмят дянизи,

Нурундан эеъянин гачды бянизи.

Бизим юзцмцзя танытдын бизи,

Салам, йа Рясулуллащ!


Бурагын налындан од гопан заман,

Бялянди ишыьа бюйцк асиман.

Кцллц-каинатдан сяс эялди бу ан:

Салам, йа Рясулуллащ!


Гялбим сяни аныр щяр кялмябашы,

Адынла нурланыр сюзцн йаддашы.

Ислам цзцйцнцн парлайан гашы,

Салам, йа Рясулуллащ!


Дцшсян дя щяйатын эейлц-галына,

Тямянна етмядин дцнйа малына.

Салават чякирям эцл ъамалына,

Салам, йа Рясулуллащ!


«Бялядчи ня эяряк эюрцнян кяндя»,

Ешгинля дил ачыб рущум бядяндя.

Щяр ики дцнйамын ниъаты сяндя,

Салам, йа Рясулуллащ!


Щейрятдян щейрятин чатылыр гашы,

Сирли щикмятини билмяз щяр нашы.

Мюмин цряклярин улу няггашы,

Салам, йа Рясулуллащ!


Щягигят йолунда дайандын мятин,

Ачдын гапысыны улу щикмятин.

Щяр ан сяни сясляр сянин цммятин,

Салам, йа Рясулуллащ!


Гапына сцрмцшям инам атымы,

Сяндян истяйирям мцкафатымы.

Гябул ет, йа Няби, салаватымы,

Салам, йа Рясулуллащ!

Арды вар


Тяsиsчи: Республика Талыш

Мядяниййят Мяркязи

Баш редактор:

Новрузяли Мяммядов

Баш редактор мцавини:

Акиф Дянзизадя




Скачать 417.75 Kb.
оставить комментарий
Дата23.09.2011
Размер417.75 Kb.
ТипУрок, Образовательные материалы
Добавить документ в свой блог или на сайт

Ваша оценка этого документа будет первой.
Ваша оценка:
Разместите кнопку на своём сайте или блоге:
rudocs.exdat.com

Загрузка...
База данных защищена авторским правом ©exdat 2000-2017
При копировании материала укажите ссылку
обратиться к администрации
Анализ
Справочники
Сценарии
Рефераты
Курсовые работы
Авторефераты
Программы
Методички
Документы
Понятия

опубликовать
Загрузка...
Документы

Рейтинг@Mail.ru
наверх